River Safari

Na een half uurtje rijden we Brits Columbia, en het provinciaal park Mount Robson, in. Dat betekent dat we onze horloges een uur terug kunnen zetten. Vandaag hebben we dus een uur extra. Altijd praktisch op een reisdag met bijna 400 kilometers voor de boeg.

We stoppen even bij het Mount Robson Visitor Centrum en maken foto’s van de hoogste top van de Rocky Mountains in Canada, de Mount Robson met een bergtop op 3.954 meter. Fietsers trappen vertwijfeld door. Zouden ze wel weten dat de klim nog 6 kilometers lang is?

Bij de Rearguard Falls stoppen we weer. Vanaf de parkeerplaats is het 10 minuten lopen naar de waterval over de Rearguard Falls Hiking Trail. De zalmen uit de Pacific Ocean komen hier paaien en sterven. Medio augustus komen de eerste grootste en sterkste zalmen aan, na ruim 1.200 kilometer stroomopwaarts gezwommen te hebben. Rearguard Falls is het eindpunt van de lange zwemtocht. Misschien hebben we geluk en zijn de eerste zalmen al aangekomen. Helaas, de zalmen houden zich aan de agenda. We zien, zowel voor als na de finish, geen zalmen zwemmen. De waterval is niet zo spectaculair, wel breed maar niet zo hoog. Toch voor de vermoeide zalmen nog een hele uitdaging om voorbij de waterval te komen. De stroming is behoorlijk sterk. Veel zalmen zullen vlak voor de eindstreep alsnog moeten opgeven. Alleen de sterkte zalmen redden het.

We slaan linksaf en steken de Fraser rivier over. Het wordt steeds rustiger. De paar dorpjes die we doorkruizen mogen eigenlijk geen naam hebben. Er staan meer hotels en lodges dan woningen.

In Blue River stoppen we. Er wonen nog geen 300 Canadezen. We zijn op zoek naar River Safari, een bedrijfje dat boot- en jeepsafari’s aanbiedt. Al snel hebben we het gevonden.  Het lijkt wel een pretparkattractie. Boten varen af en aan.

Om 1 uur kunnen we mee met de boot. De gids vertelt ons dat we stil moeten zijn. Wanneer we wild life zien, we onze armen en handen kunnen gebruiken om het wild life aan te wijzen. En vervolgens zet de gids de motor van de boot aan. We kunnen niet eens met elkaar praten. Net na de afvaart zit op een tak in de boom een visarend. De visarend verroert zich niet en staart voor zich uit.

De boot vaart door een uniek regenwoud in Grizzly Bear Valley. Na een poosje mindert de boot vaart en gaat dichter langs de oever varen. 12 paar ogen speuren op de oever naar een beer. We varen verder en zien ver weg, op een strandje, een beer lopen. Als we dichterbij komen, verstopt de beer zich tussen de struiken. We wachten geduldig. Na een paar minuten laat de beer, een beertje nog van 2 tot 3 jaar oud, zich weer zien. Het beertje snuffelt het zand af en loopt wat heen en weer.

Wanneer we over het water kijken, zien we een tweede beer zwemmen. De beer klimt de kant op en schudt zich even goed uit. Over de rotsen loopt de beer langs de oever. De beer drinkt wat water en graaft met een voorpoot in het zand. Nieuwsgierige raven bekijken alles vanaf een rotsblok. De beer laat de raven met rust.

Na 5 kwartier zijn we weer terug. De gids vertelt nog het een en ander over de winterslaap. Beren slapen in dit gebied 5 tot 6 maanden. Ze graven een hol op de helling. Sneeuw dekt het hol voor een groot deel af. De temperatuur buiten en de vetreserve van de beer bepaalt wanneer de winterslaap start en eindigt. Tijdens de winterslaap maakt het hart nog maar 8 slagen per minuut. De beer haalt nog maar 1x per minuut adem. Beren verliezen tijdens de winterslaap 30 tot 50% van hun vet. Wanneer een vrouwtjesbeer bevruchte eitjes heeft, kan de zwangerschap een jaar of zelfs twee jaar worden uitgesteld als ze niet voldoende reserves heeft. Het kan dus zo zijn dat een vrouwtjesbeer beertjes baart van meerdere mannetjes.

We gaan gauw weer verder. De autorit is extra lang omdat onze accommodatie in Clearwater een paar dagen voor vertrek is geannuleerd. In een flink deel van British Columbia woeden al vanaf begin juli bosbranden. Het aantal bosbranden komt boven de 200 en de regering roept zelfs de noodtoestand uit. Dat is sinds 2003 niet meer voorgekomen. Ook in het gebied waar we doorheen rijden, woeden branden. Wegen zijn afgezet, bewoners worden geevacueerd. Brandweer, politie, piloten en andere helpers logeren in de lodge die we gereserveerd hebben in Clearwater. Na lang zoeken hebben we in Barriere nog een motel gevonden.

Ondanks dat de bosbranden ver weg zijn, merken we er wel wat van. In de heuvels zien we rookpluimen van brandhaarden. Buiten is het 35 graden, de zon schijnt volop. Maar de lucht is niet blauw. De lucht zit vol rook. Hoe verder we naar het zuiden rijden, hoe dikker de smog wordt.