We zijn in IJsland, het land van ijs en vuur. In 17 dagen rijden we, over met name de ringweg, een rondje IJsland. Een rondje, waarin we  4.000 autokilometers gaan afleggen. Onze reisroute hebben we verwerkt in een eigen kaart van Google Maps. In ons blog nemen we jullie weer iedere dag mee op onze reisavonturen.

Gisteravond zijn we geland. Vanaf het vliegveld is het 38 kilometer naar ons overnachtingadres in Hafnarfjördur, de op twee na grootste stad van IJsland met bijna 27.000 inwoners (eigenlijk een buitenwijk van Reykjavik). We logeren vijf dagen in Maríubær Apartment, een appartement op de begane grond. De eigenaren van de woning wonen boven ons.

Met twee uur tijdsverschil zijn we vroeg wakker. We liggen te wachten op de wekker, die 'pas' om 7 uur gaat. Gisteravond bij het tanden poetsen ruiken we voor het eerst een vieze geur van rotte eieren. En iedere keer als we de warme kraan aanzetten verspreidt de geur zich door de keuken. Bij het douchen is de geur weer aanwezig. Gelukkig ruiken we zelf niet naar rotte eieren na het douchen. Voor de IJslanders is de geur dagelijkse kost. Het is de geur van waterstofsulfide. Het warme water komt  rechtstreeks uit de grond en is al door de natuur opgewarmd. Magma bevindt zich in IJsland heel dicht op het aardoppervlak en warmt rivieren, poelen en warmwaterbronnen op. Wanneer je dus in IJsland de warmwaterkraan opendraait, maak je dus in feite gebruik van een natuurlijke warmwaterpomp. Het water verwarmt in ieder geval veel sneller dan in ons appartement in Nederland. Het koude water is in IJsland heel koud.

Na het ontbijt stappen we in de auto. Vandaag rijden we een deel van de Golden Circle. De Golden Circle is een marketingterm voor een autoroute van ongeveer 300 kilometer, die is afgeleid van de naam Gullfoss, wat ´gouden waterval´ betekent in het IJslands.

De Golden Circle bestaat globaal uit drie locaties in het zuidwesten van IJsland: Nationaal park Þingvellir, het geothermisch gebied Geysir en de Gullfoss-waterval. Maar langs de route is nog veel meer te zien. We trekken twee dagen uit om zoveel mogelijk bezienswaardigheden te bekijken.

Na het verlaten van de bebouwde kom rijden we de ringweg op, door een prachtig landschap vol lavarotsen,  begroeid met mos. De mist hangt rondom de bergtoppen. Stoom komt uit de grond. Vanuit de lucht valt steeds meer regen. De wilde paarden schuilen onder de weinige struiken die groeien langs de autoweg. Het landschap verandert langzaam. Er komt steeds meer begroeiing.

Onze Golden Circle begint bij krater Kerið. Kerið is het enige natuurgebied van IJsland waar we entree moeten betalen. Het kratermeer ligt op privéterrein, waardoor de eigenaar het recht heeft om toegangsgeld te vragen volgens de IJslandse wet. En wie wil er nou niet een vulkaan in zijn achtertuin hebben? Bij alle andere bezienswaardigheden betalen we overigens alleen parkeergeld (750 IJslandse kronen).

Het 55 meter diepe kratermeer is zo’n 6.500 jaar geleden ontstaan door een vulkanische explosie in de vulkaan en het instorten van een kleine magmakamer. Doordat de vulkaan al duizenden jaren niet meer actief is, is er in de krater een meer ontstaan. Het water in het kratermeer is schitterend helder groen (door de mineralen uit de bodem) en steekt mooi af bij de rode wand die bedekt is met groen mos. Het is ook geen regenwater. Het water komt uit ondergrondse waterbronnen. De kraterwand zelf heeft een bijzondere rode kleur door het ijzer dat in de lava zat tijdens de uitbarsting van de vulkaan. Eerst lopen we een rondje over het wandelpad bovenop de krater. We zien aan de linkerzijde van de krater een smal pad naar het meer lopen en besluiten nog even naar beneden te lopen voordat we terug gaan naar de auto.

Om kwart voor 12 worden we namelijk verwacht bij een bakkerij. En niet zomaar een bakkerij. De bakkerij bakt het  traditionele brood ‘rugbrauð’, een donker, zoet roggebrood dat wordt bereid door het deeg in blikken te bakken met behulp van de warmte van de aarde. De blikken worden ingegraven in een gebied waar lava dicht onder de oppervlakte stroomt. Door de warmte van de aarde wordt het brood gebakken.

Toch wel nieuwsgierig, hebben we een excursie geboekt bij een geothermische bakkerij in  Laugarvatn Fontana. De bakkerij bakt het brood volgens een oud recept, graaft het in de warme grond en na 24 uur bakken wordt het brood uit het hete zwarte zand opgegraven. Onze gids laat het bakproces zien. Na het opgraven van de pan, neemt ze de pan mee het meer in om schoon te maken. Vervolgens graaft ze de kuil verder uit tot het borrelende water aan de oppervlakte komt. De nieuwe pan gaat in de kuil en de kuil wordt weer dichtgegooid. Van het zwarte strand maakt ze een spitse berg en legt ze op de top een steen, zodat de 'oven' over 24 uur weer te vinden is. Natuurlijk mogen we het warme brood, geserveerd met IJslandse boter en verse forel (gevangen in het meer naast de bakkerij) proeven. Het brood is minder zwaar dan roggebrood, wel enigszins droog, en zoet. Nou gaan er ook 2 kopjes suiker in. We denken wel dat het brood warm gegeten moet worden en met boter of boter en forel zeker een traktatie is.

We stappen weer in de auto en rijden door naar de waterval Bruarfoss. Om bij deze waterval te komen, kunnen we 3,5 kilometer wandelen of - sinds juni 2023 - de auto parkeren bij Hlauptunga. Omdat we zoveel mogelijk van IJsland willen zien, kiezen we niet voor de wandeling. Wel is het 3 kilometer rijden over een onverhard pad, vol stenen en kuilen, naar het parkeerterrein. Maar niet geboekt, maar wel gekregen: onze Skoda heeft een 4x4 wielaandrijving. We mogen dus zelfs de binnenlanden van IJsland in. Vanaf het parkeerterrein lopen we in vijf minuten naar de waterval.

De waterval is schitterend en doet ons zelfs een beetje denken aan de Plitvice in Kroatië. De Brúarfoss-waterval heeft een prachtige turquoise kleur. De waterval wordt dan ook "de blauwste waterval van IJsland" genoemd. De vertaling van Bruárfoss is echter geen ‘blauwe waterval’. Letterlijk vertaald betekent Bruárfoss ‘brug waterval’. Ooit liep er langs de waterval een natuurlijke stenen brug. Rond 1600 is de brug afgebroken. Veel hongerige boeren en zwervers staken deze brug over om in het plaatsje Skálholt te gaan bedelen. De stedelingen werden hier zo gek van dat ze de brug hebben vernield. Nu ligt er een houten brug, de plek om foto's van de waterval te maken.

Langs de oever eten we nog een broodje, voordat we naar Þingvellir rijden. Þingvellir speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van IJsland. Het was de locatie van de Althing, het jaarlijkse parlement, van 930 tot 1798. Eeuwenlang werden hier wetten en regeringsbesluiten genomen. Het park is ook een beroemde filmlocatie. Vele scènes van Game of Thrones zijn in dit park opgenomen.

Þingvellir ligt op de grens van de Noord-Amerikaanse en de Euraziatische tektonische platen. Beide platen bewegen, waardoor er een richel tussen zit. Deze richel wordt de Mid-Atlantische Rug genoemd. Elk jaar drijven de Noord-Amerikaanse en de Euraziatische plaat ongeveer 2,5 cm verder uit elkaar. Het grootste deel van de Mid-Atlantische Rug ligt onder water, maar in Þingvellir  ligt de richel boven de zeespiegel.

Almannagjá is een kloof in het park, die de rand van de Noord-Amerikaanse tektonische plaat markeert. De kloof is acht kilometer lang. Deze enorme kloof is ontstaan door aardverzakkingen tijdens het verschuiven van de platen. De grootste verschuiving vond plaats in 1789. Door een aardbeving zakte de kloof in een paar dagen tijd maar liefst 60 centimeter naar beneden. Inmiddels is de kloof ruim 30 meter naar beneden gezakt. We kunnen in een klein deel van de kloof wandelen. De wandeling van 4 kilometer begint bij het bezoekerscentrum van het park.

We lopen langs Snorri’s Booth, vernoemd naar het beroemde IJslandse stamhoofd Snorri  Þorgrímsson. En echt langs, want wij zien tussen de stenen geen sporen van gebouwen. Tijdens de sessies van de Althing verbleven de mensen in zogenaamde "hokjes". In het park zijn bijna 50 hokjes gevonden. Een van de meest zichtbare zou Snorri’s Booth moeten zijn. We herkennen wel de locatie op de tekening, maar daar blijft het ook bij.

Lögberg, ook wel bekend als de "Law Rock", is de plek waar de Law Speaker hardop de wetten van het Gemenebest voorlas aan de mensen. Ook werden op deze plek toespraken gehouden en werd nieuws over belangrijke gebeurtenissen gemeld.

Even verderop ligt de Drowning Deep Pool. In de 16e en 17e eeuw werden 18 vrouwen die veroordeeld waren voor overspel in deze poel verdronken. De vrouwen werden verdronken door ze in een zak te stoppen en ze met een stok onder water te houden totdat ze niet meer bewogen.

Voorbij het tweede parkeerterrein lopen we over een boardwalk verder naar Öxarárfoss. De waterval bevindt zich op de rand van de grenslijn tussen de Noord-Amerikaanse en Euraziatische tektonische platen. Bijzonder aan deze waterval is dat mensen de waterval hebben gemaakt. De waterval ligt in de rivier de Öxará. Het verhaal gaat dat Noormannen de waterval in de 10e eeuw hebben aangelegd om het IJslandse parlement van vers drinkwater te voorzien. Het water valt heel hard naar beneden. We maken nog een paar foto's en gaan op weg naar huis. Morgen rijden we een ander gedeelte van de Golden Circle.