Grossglockner Hochalpenstrasse

Met de al bijna 1.000 kilometers, die we gisteren hebben gereden, en een overnachting in het Duitse plaatsje Bergen, zijn we na een half uurtje rijden bij de Oostenrijkse grens. Althans, dat zei Google Maps voordat we vertrekken. Het is 1e Pinksterdag en dan blijven de Oostenrijkers niet thuis. Na een lange rit achter een stoet traktoren met jolige jongelui rijden - in een heel lang lint - honderden scooters een tocht. 

Aan de voet van de Grossglockner Hochalpenstrasse stoppen we bij het tolhokje. We betalen 38 euro om over de bekendste bergweg van Oostenrijk te mogen rijden. En wij niet alleen, maar liefst 900.000 bezoekers en bijna 200.000 voertuigen rijden jaarlijks over de 48 kilometer lange bergpas met 36 genummerde haarspeldbochten die de deelstaten Salzburg en Karinthië met elkaar verbindt. En vandaag ook nog meer dan 3.000 wielrenners, die die wielrennerstocht Glockerkonig over de Grossglockner Hochalpenstrasse rijden. 

Na de Eerste Wereldoorlog was Oostenrijk op zoek naar manieren om de economie weer op te bouwen. Met de bouw van de Grossglockner Hochalpenstrasse kregen 4.000 werkloze mannen werk. En toen de weg klaar was, kreeg Oostenrijk met de tol veel geld in de schatkist. In 1930 startte de aanleg en 5 jaar later was de Grossglockner Hochalpenstrasse klaar. Een route met een duizenden jaren oude geschiedenis van Kelten en Romeinen die de route gebruikten om handel te drijven. Al vanaf de eerste bochten is de weg indrukwekkend en zijn de uitzichten geweldig. Hoe hoger we komen, hoe spectaculairder het uitzicht. Herinneringen aan de in augustus 2018 gereden Beartooth Highway komen terug.
Na circa 19 kilometer loopt - vanaf de hoofdweg - een doodlopende weg omhoog naar het met de auto hoogst te bereiken punt van 2571 meter. Over zes haarspeldbochten klimmen we - over 2 kilometer - een paar honderd meter. De weg is zo steil, dat een automobilist bij de vijfde haarspeldbocht besluit om niet verder te rijden. In de haarspeldbocht probeert de chauffeur te keren, maar de auto heeft te weinig vermogen en de auto staat tussen een rotswand en de rand van de weg vast. Schreeuwend tegen zijn vrouw, wild gebarend, slaand op zijn stuur, de paniek in de auto stijgt met de minuut. De chaos wordt buiten ook steeds groter. Ongeduldige automobilisten rijden over de andere 'weghelft', langs de file, omhoog. Nu staat echt al het verkeer vast. Met vereende krachten duwen mensen de auto een klein stukje achteruit omhoog, zodat de chauffeur zijn stuur kan draaien en voorzichtig weg kan rijden. Langzaam komt de file in beweging. We kunnen weer verder. 

Het uitzicht op de Edelweissspitze is super mooi. Vanaf het 360 graden panorama uitzichtpunt kijken we naar 30 bergtoppen van meer dan 3000 meter hoogte, meerdere gletsjers en zien we al de noordkant van de Grossglockner, voor een deel in de wolken. Achter het restaurant lopen we een klein stukje naar beneden en fotograferen de slingerende bergweg, die wel al gereden hebben. De jongens lopen terug naar beneden.


Bij Fuscher Lacke stoppen we voor de lunch. We pakken de koelbox en gaan langs het meer picknicken. Na de lunch lopen we nog een stukje langs het meer. Er ligt nog steeds sneeuw.


Niet ver van Fuscher Lake ligt het hoogste punt van de bergpas, Hochtor Passhohe. Middenin de tunnel ligt de grens tussen Salzburg en Karinthie. We rijden door naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe. We kijken op de hoogste berg van Oostenrijk, de Grossglockner van maar liefst 3.798 meter hoogte en de grootste gletsjer van de Oostelijke Alpen, de Pasterze. De Pasterze gletsjer is nog ongeveer 8 kilometer. Ieder jaar wordt de Pasterze zo'n 25 meter korter. 





We verlaten Oostenrijk via de Karawankentunnel. Thuis hebben we al een e-vignet gekocht voor de snel- en autowegen in Slovenië. Om half 7 draaien we het parkeerterrein van ons appartement op. We slapen vijf nachten in een appartement van Arthouse in Škofljica, net een paar kilometers onder Ljubljana. Tijd om uit te pakken en de pannen op het vuur te zetten.

                                                                               Volgende dag

Reacties

  1. Wat hebben jullie vandaag al veel beleefd geweldige foto s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We geven gelijk gas met ons reisprogramma.

      Verwijderen
    2. Jeanette Bastiaanse6 juni 2022 om 21:24

      We geven gelijk gas met ons reisprogramma

      Verwijderen
  2. Leuk beschreven, mooie foto's .. en ik zie al 'we hoeven niet naar Canada's😇

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Golden Circle (dag 1)

Onze snorkeltochten op Bonaire

Inscheping