Vintgar Kloof/Meer van Bled

Aan het begin van het Triglav Nationaal Park, op 45 minuten rijden van ons appartement, ligt de Vintgar Kloof, één van de meest bezochte plekken van Slovenië. De rivier Radovna baant zich al miljoenen jaren lang een weg door een gedeelte van de Julische Alpen, waardoor de Vintgar Kloof gevormd werd. Maar liefst 1,6 kilometer lang stroomt de rivier tussen steile rotswanden door. Op bepaalde plekken is de kloof wel 250 meter diep. De Vintgar Kloof is in 1893 opengesteld voor publiek.

Door een wegafsluiting kunnen we het parkeerterrein bij de ingang niet bereiken. In een weiland is een provisorisch parkeerterrein aangelegd. In de afgelopen weken hebben we al thuis veel contant afgerekend en zo muntjes gespaard. Op veel plekken in Slovenië kunnen we namelijk niet pinnen. Zelfs overnachtingsadressen willen contant geld. Ook deze parkeerplaats kost weer 5 euro 'cash'. Vanaf de parkeerplaats is het nog 1,5 km naar de ingang wandelen. We hebben het maar verder niet over de hellingspercentages in het dorp Podhom.

Ondanks dat het nog vroeg in het vakantieseizoen is, is het behoorlijk druk. We staan toch zeker wel 20 minuten in de rij voor de kassa. We kopen een kaartje (€10,00 voor volwassenen en Ben, die inmiddels senior is, krijgt zijn eerste korting) en lopen de Vintgar Kloof in. De wandeling is stroomafwaarts, richting de waterval, het meest indrukwekkend, aldus internet. Echter, tijdens Corona is de wandeling door de Vintgar Kloof een richting op. Bezoekers mogen niet meer via de houten paden terug lopen. Dat beleid geldt nog steeds.

De houten paden zijn smal, helemaal op plekken waar de rotsen iets over hellen. Het water is helder turquoise. We zien de vissen in het water zwemmen. In het eerste gedeelte van de Vintgar Kloof zijn de rotswanden steil. De kloof is niet breed waardoor het water snel stroomt. Middenin de kloof wordt het breder en stroomt het water rustiger.

Tegen het einde wordt de kloof weer nauwer. We lopen onder een grote stenen brug door, de brug voor de Bohinj treinlijn. Die brug is 65 meter lang en 4,5 meter breed, en is gelegen op een hoogte van 33 meter. Vlakbij ligt ook de dam die in de rivier is gebouwd met een kleinere waterval.

Helemaal aan het einde van de kloof vind je Slap Šum. Dat is de grootste rivierwaterval van Slovenië, met een hoogte van 16 meter. We lopen de brug op die over de waterval heen loopt. Vanaf de brug hebben we een mooi uitzicht over de waterval en de rest van de kloof.

De wandeling naar de waterval is 1,6 km. Er zijn zoveel bijzondere plekken om foto’s te maken, dat wij 1 uur in de kloof geweest zijn. Terug wandelen we via de groene wandelroute naar de auto. Door het verlegde parkeerterrein wordt dat een wandeling van 5 kilometer over een erg bergachtig terrein. Het lijkt wel alsof we alleen maar klimmen. In de brochure lezen we naderhand dat de wandeling door het bos 1,2 kilometer langs is, waarin we 80 meter hoogte overbruggen. Na 40 minuten zijn we op het hoogste punt, bij de kapel van St. Catrina. Op een smal pad over grasvlakten lopen we verder. Beneden ons zien we het parkeerterrein, maar we lopen er steeds verder van af. Eindelijk mogen we afdalen. De helling is zo steil, dat we bijna naar beneden rollen. Beneden staan de koeien en paarden ons al op te wachten met klingende koeienbellen. Een pas geboren veulentje wankelt op zijn benen en legt zijn hoofdje op het gras, vlak voor ons.

Inmiddels is het al kwart over 2 en we moeten nog lunchen. We besluiten ons reisprogramma voor vandaag om te gooien. We rijden naar het meer van Bled. Aan de oostzijde van het meer zetten we de koelbox met broodjes in het gras. We genieten van brutale eendjes. Zo brutaal dat zelfs blote tenen niet veilig zijn voor de happende eenden.

Het meer van Bled is een van de bekendste bezienswaardigheden van Slovenië. In een bergachtig landschap ligt een prachtig meer met middenin een klein eilandje. Op een grote rots naast het meer, op 130 meter hoogte, ligt het kasteel van Bled. Het meer is 2.120 meter lang en 1.380 meter breed en heeft een maximale diepte van 31 meter.

Het eilandje kunnen we ook bezoeken. We moeten ons dan wel inspannen, want op het meer van Bled mag alleen gepeddeld en gezeild worden. Motorboten zijn verboden. We kunnen ook mee met een traditionele pletna boot. Deze boten worden al sinds 1590 op het meer van Bled gebruikt om bezoekers naar het eiland, met daarop de Maria Hemelvaartskerk uit de 19e eeuw, midden in het meer te brengen. Maar we hebben de jongens niet voor niks bij ons toch? Bryan pakt de peddels. Binnen tien minuten ligt de roeiboot voor het eiland.  99 treden leiden naar de kerk.

Na een uurtje roeien, door Bryan, genieten we nog van een ijsje, op de tribune van de roeibaan. Het meer van Bled is bekend bij roeiers. In 1966, 1979, 1989 en 2011 werden de wereldkampioenschappen roeien op het meer gehouden.

Het is inmiddels al weer tijd om naar huis te gaan. Maar eerst nog even langs het winkelcentrum. Boodschappen doen is ook vakantie, in het buitenland dan.

Volgende dag                    Vorige dag

1. Wat een mooie omgeving. Misschien moeten wij er ook maar aan geloven en volgend jaar die kant op te gaan. Mooie foto's weer en leuk geschreven.

1. Leuk dat je zo ideeën krijgt

Verwijderen
    2. Jeanette Bastiaanse6 juni 2022 om 21:27

Leuk dat je zo ideeen krijgt

2. Prachtige omgeving en mooi weer was weer genieten veel plezier weer morgen

1. Jeanette Bastiaanse6 juni 2022 om 21:25

We boffen met het weer. Vandaag ook weer heerlijk zonnig.