Bezoek aan Alcatraz Island

Het blijft toch een vreemd fenomeen, een jetlag. Gisteren waren we om half 3 New Yorkse tijd nog televisie aan het kijken en vanmorgen zijn we weer om 5 uur wakker. Af en toe dommelen we nog weg. Om 7 uur pakken we allebei de laptop. Een uurtje later douchen we en gaan we weer op pad.

We wandelen naar Alcatraz Cruises. Onderweg zien we veel meer zwervers dan in New York. Veel zwervers hebben een hond om hun gezelschap te houden. Vreselijk om te zien hoe deze mensen zonder huis en familie proberen te overleveren. Amerikanen hollen voorbij met een beker koffie in de hand, op weg naar werk. We ontbijten bij pier 1 bij Breaking Bread. Zeker een aanrader voor een ontbijt in San Francisco. We eten een heerlijke gevulde omelet met aardappeltjes en toast en koffie en thee. De lunch slaan we vandaag over.

DSCN1964Na het ontbijt lopen we naar pier 33, de pier waar Alcatraz Cruises vertrekt naar Alcatraz. We hebben twee maanden geleden al de tickets gekocht. Toen waren de tickets tot en met medio augustus al uitverkocht! Vandaag zijn er pas weer tickets voor over vijf dagen te koop. Om 11.00 uur vertrekt de ferry. Binnen vijftien minuten staan we op het gevangeniseiland Alcatraz, nog geen 2 kilometer van San Francisco.

DSCN2000 De eerste persoon die we ontmoeten is William Baker, een ex-gevangene van Alcatraz, nummer 1259. Hij is ontsnapt uit drie andere gevangenissen en daarom overgeplaatst naar Alcatraz. Veel gevangenen zaten in Alcatraz omdat zij in een andere gevangenis de regels hadden overtreden.William heeft een boek geschreven over zijn tijd in Alcatraz. De mensen staan in de rij voor een handtekening in z'n boek. De beroemdste gevangene was natuurlijk Al Capone. 1.545 gevangenen hebben in Alcatraz gezeten. Naast de gevangenen woonden op het eiland ook 70 bewakers en hun gezinnen. De kinderen gingen dagelijks met de ferry naar school in San Francisco.

We kijken eerst naar een film over de geschiedenis van het eiland. Alcatraz was in de 19e eeuw een militair fort. In het begin van de 20e eeuw werd het eiland als militaire gevangenis gebruikt. In 1933 werd het een federale gevangenis. De sterke stromingen in de baai en het koude water zorgden ervoor dat het onmogelijk zou zijn om te ontsnappen uit de gevangenis. Toch zijn er verschillende ontsnappingspogingen gedaan. Officieel is het nooit iemand gelukt om te ontsnappen. Vijf ontsnapte gevangenen zijn echter nooit gevonden. In 1963 is Alcatraz gesloten. Nog geen zes jaar laten bezetten Indianen het eiland. Zij bleven bijna 2 jaar lang op het eiland. In 1971 verwijderde de Federal Marshalls de Indianen van het eiland. De graffiti is nog steeds te zien op de watertoren.

Na de film wandelen we naar de top van het eiland. In het ‘cellhouse’ krijgen we eenkoptelefoon voor de audiotour.  Deze is ook beschikbaar in het Nederlands. We lopen en luisteren naar verhalen over het leven in de gevangenis op Alcatraz, ontsnappingspogingen en gewelddadige opstanden. De audio tour is voorzien van originele geluiden die opgenomen zijn in de gevangenis.

DSCN1981 DSCN1983

Er zijn vier celblokken in de gevangenis. De cellen zijn 1,5 meter bij 2,7 meter groot. In de cel past toch nog een bed, een wasbak met stromend water, een toilet en een tafel met stoel. We zien de controlekamer, de bibliotheek, de eetzaal, de buitenruimte waar gesport werd.

DSCN2017 Tegen 2 uur gaan we weer met de ferry terug. We zijn vlakbij pier 39 en gaan nog een keer kijken bij de zeeleeuwen. Na een aardbeving in 1989 kwamen de zeeleeuwen naar pier 39. Drie maanden geleden waren ze opeens verdwenen. Vandaag liggen zij weer heerlijk in de zon op de pontons. We schatten dat er ongeveer 60 zeeleeuwen zijn. Af en toe duikt een zeeleeuw in het water. Na korte tijd komen ze dan weer terug en proberen opnieuw een plekje op het ponton te krijgen. Dat gaat af en toe wel met ruzie en intens gebrul gepaard. We hebben een hele tijd naar deze luie zeeleeuwen staan kijken.

We pakken tramlijn F terug naar ons hotel. Dit is een reguliere tramlijn. De trams zijn gedateerd. Voor een kaartje betalen we bij de trambestuurder 2,25 dollar. We mogen dan de gehele rit mee. Wanneer we uit willen stappen, trekken we aan een koord dat door de gehele tram hangt. De trambestuurder weet dan dat er bij de volgende halte gestopt moet worden. Leuk om een keer mee te maken. Naast de tram rijden er ook trolleybussen door San Francisco.