Banff - Legacy Trail

Bij Sports Experts huren we vier mountainbikes. In Alberta is het dragen van een fietshelm niet verplicht. Als ervaren fietsers – en eigenwijs als we zijn – doen we natuurlijk geen fietshelm op. Onderweg zien we wel heel weinig fietsers die geen helm dragen. En misschien hadden we ook wel beter een helm kunnen dragen.

Het is in de ochtend best nog wel fris. We fietsen langs de spoorlijn en vervolgen onze fietstocht over de Bow Valley Trail. Misschien zijn we pas twee kilometers onderweg, als onze sturen elkaar raken. Een fiets raakt van het pad, belandt in het zand en komt weer op het fietspad. Een enorme brul van de tweede fietser die over het stuur van de fiets plat op het fietspad valt. We noemen verder geen namen. Gelukkig valt de schade mee. Een paar schrammen op knie en arm en een licht gekneusde pink. We krabbelen weer overeind, hebben inmiddels de slappe lach van het stomme ongeluk, een pleister erop en we fietsen weer verder.

De Bow Valley Trail gaat bij het Visitor Center over in de Legacy Trail en loopt naar Banff.  De trail is aangelegd ter ere van de 125e verjaardag van Banff  National Park . Wij zijn al de 599.101 tot 599.104e gebruiker van de trail, volgens het bord bij het Visitor Center. Niet alleen fietsers en wielrenners gebruiken de trail. Ook voor skeelers is de trail leuk om te doen. De Legacy Trail loopt langs de Trans Canada Highway. Soms is het fietspad alleen met een grasstrook gescheiden van de Highway. Gek genoeg merken we weinig van de Highway. De imponerende bergen om ons heen trekken meer de aandacht.

Bij een picknickplaats stoppen we even en ontdekken het concept ‘Red chairs’. Op de picknickplaats staan twee rode stoelen. Het is de bedoeling om in een rode stoel te gaan zitten en de tijd te nemen om bewust te worden van de prachtige natuur en erop uit te gaan. De rode stoelen zijn geplaatst op speciale locaties in Banff National Park. Sommige stoelen zijn gemakkelijk te vinden, terwijl het vinden van andere stoelen een avontuurlijke reis vereist.  Ook Jasper National Park heeft het concept overgenomen. We gaan er op onze reis zeker op letten.

De trail loopt door in de hoofdstraat van Banff, Banff Avenue. We slaan linksaf de Tunnel Mountain Road op. Voor ons begint een steile klim. Een voor een vallen we de klim aan. Ieder op z'n eigen tempo, ieder op z'n eigen manier. En met de fiets aan de hand wandelen, lijkt toch wel een slimme aanpak. Eenmaal boven, vertelt Ben dat  er nog een klim komt. Verder gaan we alleen maar naar beneden. En als we bij de volgende klim weer boven zijn, blijkt er weer nog maar een klim te komen. En echt, de volgende klim is echt de laatste. Zo intensief zijn we bezig met het bereiken van iedere top, dat we ons doel van de fietstocht – het Hoodoos Viewpoint – missen. Als we merken dat we te ver zijn gereden, en terug denken aan alle afdalingen die nu opeens klimmetjes worden, rijden we maar door naar de Surprise Corner. En verrast worden we zeker in de bocht. We hebben een prachtig uitzicht op het Fairmont Banff Spring Hotel dat tussen de bomen ligt.

Over de Bow River Trail dalen we naar het centrum van Banff. Met 30 kilometer in onze fietsbenen parkeren we de fietsen op Banff Avenue. Achter de horden toeristen lopen we door de straat, vol met restaurantjes en souvenierwinkeltjes. We gaan op zoek naar McDonald's. Dat hebben we wel verdiend na deze fietstocht.

Over de hoofdstraat, Banff Avenue, rijden we door Banff tot we weer bij de Legacy Trail komen. En dan blijkt dat we op de heenrit bijna de gehele tocht vals plat gefietst hebben. We fietsten vanmorgen ook niet echt ontspannen, maar we dachten dat het aan de dikke banden van de mountainbike lag. Vals plat dalen is heerlijk fietsen.

Na een klein klimmetje horen we jonge vogels piepen. Om ons heen speuren we naar waar het geluid vandaan komt. En in de telefoonpaal bij de spoorlijn zien we een nest met – volgens ons – twee jonge zeearenden en een volwassen zeearend.