Oog in oog met een black bear in Sequoia Canyon

Enigszins stijf van ons avontuur in Mariposa Grove staan we op. Benieuwd wat deze dag ons gaat brengen. We hebben nog geen beren gezien. Eigenlijk weten we ook niet of we nou wel of geen beren willen zien. Gisteren liepen we in de schemering langs allerlei picknickplaatsen. Deze plaatsen hebben allemaal prullenbakken met speciale grepen om de bakken te openen, zodat beren niet bij het afval kunnen. En met dat in het achterhoofd liepen we gisteren toch wel om ons heen te kijken. Een wasbeertje zou ook leuk zijn om te zien …

Na het ontbijt rijden we via de US 180 naar Sequoia en Kings Canyon. Sequoia en Kings Canyon zijn twee aan elkaar gelegen parken, die samen als één Nationaal Park worden beheerd. In beide parken zijn sequoia's te vinden, zowel bij de Grant Grove (Kings Canyon) als bij de Giant Forest (Sequoia NP). Een andere bezienswaardigheid is Crystal Cave (kalksteenformaties).

Over de East Kings Canyon road komen we het Nationaal Park binnen. Met de America pas is de toegang weer gratis. Losse kaartjes, die altijd geldig zijn voor zeven dagen, kosten 20 dollar per auto.

DSCN2539  DSCN2538   DSCN2543   DSCN2549

We slaan eerst linksaf naar Grant Grove Village en lopen de General Grant Tree Trail, een trail van 800 meter. De General Grant Tree is de op twee na grootste sequoia in de wereld. De boom is bijna 90 meter hoog en 8 meter in omtrek.  De boom zou al 2.700 jaar oud zijn. Maar eerst zien we nog de Fallen Monarch, een omgevallen sequoia. De holle boom is zo groot van binnen dat de boom vroeger gebruikt is als woning en stal. We kunnen gewoon rechtop door de boom lopen. Op het bord lezen we dat het wel 1.000 jaar kan duren voordat de boom vermolmd is. De foto uit 1900 laat zien dat er in de afgelopen honderd jaar weinig vermolmd is.

Via Generals Highway rijden we naar Sequoia National park. We slaan linksaf, naar de General Sherman Tree, de grootste boom in de wereld.  Niet de hoogste en de oudste boom, maar het volume van de boom (bijna 15.000 m3) maakt hem de grootste boom in de wereld. Als we met een meetlint om de boom lopen, hebben we 31 meter lint nodig. De boom groeit sneller dan andere sequoia’s door de ideale locatie. Vlakbij de General Sherman Tree begint de Congress Trail. Hier zijn allerlei sequoia’s naar historische figuren genoemd, zoals de President Tree en Lincoln Tree; de nummers drie en vier op de lijst van grootste sequoia’s. Maar we hebben in de vakantie genoeg sequoia’s gezien.

We vervolgen onze reis over de Generals Highway. Bij het Giant Forest Mueum slaan we linksaf, naar Moro Rock. Het bewegwijzeringsbordje zit verstopt achter een struik. De weg is heel smal, auto’s kunnen elkaar nauwelijks passeren. En dan wordt het wasbeertje toch echt een black beer. Rechts van de auto loopt een prachtige zwarte beer. We draaien het raam open. De beer wacht niet op ons en wandelt rustig door. Binnen een paar seconden verdwijnt hij achter een boom. Maar we hebben hem op film!

We rijden door naar Moro Rock, een grote, granieten koepelrots. De rots kunnen we beklimmen via 400 uitgehakte treden. Een zware klim, met de klim wordt een hoogteverschil van 90 meter overbrugd. Voor mensen met hoogtevrees, blijf niet beneden. Het eerste gedeelte van de klim is goed te doen. En vanaf het eerste plateau is het uitzicht over het westelijke gedeelte van Sequoia ook prachtig.

We zijn moe. Moe van alle indrukken van de afgelopen dagen, moe van de lange wandeling gisteren. We besluiten het park eerder te verlaten. Het wegdek in het Sequoia park is slecht. Op doordeweekse dagen wordt hard gewerkt aan het wegdek. Vertragingen van meer dan een half uur zijn dan geen uitzondering. Langzaam dalen we af, de ene haarspeldbocht na de andere. Het kost al gauw een uur om in de vallei te komen. Het landschap begint te veranderen. We verlaten de bergen. Het gebied wordt geleidelijk aan steeds minder heuvelachtiger. De temperatuur buiten de auto ligt tegen de veertig graden. We rijden door eindeloze velden met citrusvruchten en groenten. De velden veranderen later in velden met tientalen jaknikkers. We zijn in Bakersfield.

We logeren in hotel Courtyard. Het hotel heeft 146 kamers en een buitenzwembad. We hebben de kamer met kingsizebed gereserveerd. De kamer is weer groot, met een apart zitje.