Grand Canyon (North Rim)

DSCN3140 Over de Grand Canyon Highway rijden we de Grand Canyon in. Vlak voor de ingang staat langs de weg een kudde wilde bizons te grazen. De canyon is ongeveer 435 kilometer lang en heeft een breedte die varieert tussen 15 en 29 kilometer. Grand Canyon National Park bestaat uit de North en de South Rim. Hemelsbreed is de South Rim slechts 16 km verwijderd van de North Rim, maar met de auto bijna 320 km rijden. De North Rim is ruim 300 meter hoger dan de South Rim. De South Rim is het drukst bezochte deel van het park. Morgen bezoeken we de South Rim. Vandaag bezoeken we de North Rim.  De belangrijkste uitzichtpunten aan de North Rim zijn Bright Angel Point, Point Imperial en Cape Royal.

DSCN3146 Bright Angel Point bevindt zich aan het einde van het park. We parkeren de auto bij het Visitor Center. De wandeling naar uitzichtpunt Bright Angel is maar 400 m. Het wandelpad is smal. We kunnen elkaar net passeren. Soms is het pad aan een kant begrensd met rotsen, maar vaker ligt aan beide kanten van het pad de afgrond. Een spannende wandeling dus voor mensen met hoogtevrees. Het uitzicht is schitterend. Op het terras, met uitzicht op de canyon, drinken we daarna een kopje koffie en thee.

Met de auto rijden we een paar kilometer terug. We willen een gedeelte van de North Kaibab Trail lopen. Deze trail van 23 kilometer is het enige pad dat vanaf de North Rim de canyon in gaat naar de Colorado River. Een trail die niet in een dag heen en terug gewandeld mag worden, onder meer vanwege de hoge temperaturen in het dal. We lopen DSCN3168 tot Coconino Overlook, een rondwandeling van 2,5 km. We overbruggen met deze wandeling ook een hoogteverschil van 213 meter. Op ons gemak dalen we af naar Coconino Overlook. Op de Coconino Sandstones eten we een banaan en kijken in de canyon. Voor de terugwandeling nemen we de tijd, daarbij geholpen door twee groepen muilezels die met toeristen op hun rug ook afdalen. We moeten tegen de rotswand gaan staan en niet bewegen, anders kunnen de ezels schrikken. En waarschijnlijk de toeristen op de rug van de ezels daarna nog meer. Over de rotsen, houten boomstammen en verse ezelpoep stappend klimmen we langzaam weer omhoog.

Na de wandeling stappen we weer in de auto en nemen de eerste weg rechts. De autoweg is smal en slingert zich in 23 km naar uitzichtpunt Cape Royal. Langs de weg staat veel beplanting, waardoor we niet het gevoel hebben vlak langs de afgrond te rijden. De lucht begint steeds meer te betrekken en de eerste regendruppels, sinds we in West-Amerika zijn, vallen op de auto. Het is een korte bui met grote regendruppels. Op verschillende uitkijkpunten stappen we nog even uit. De weg eindigt op een parkeerplaats. Vandaaruit loopt de Cape Royal Trail, een rondwandeling van 1 km. Bij Cape Royal hebben we  een prachtig vergezicht over de oostelijke Grand Canyon. Voor ons staan de tempels Wotans en Temple. Door Angels Window zien we in het dal de Colorado River stromen. We kunnen zo ver kijken. In de verte zien we de San Francisco Peaks (106 km) liggen. Met het blote oog zien we op de South Rim de Desert View Tower staan. Boven – het vlakke - Painted Desert valt er een regenbui. Roofvogels cirkelen door de canyon. Het is zo stil. En dan wordt de stilte verbroken, het begint ook bij ons te stortregenen.

DSCN3142 DSCN3185 DSCN3201

We hebben een lange autorit terug. In februari 2013 is er een aardverschuiving geweest op de US89, ongeveer 40 kilometer ten zuiden van Page. De weg is toen enorm beschadigd. In de zomer van 2014 zijn ze gestart met de reparatie van de weg. In de tussenliggende tijd zijn er allerlei onderzoeken gedaan naar de kans op nieuwe aardverschuivingen en mogelijke oplossingen en is een omleiding aangelegd. De omleiding duurt in tijd een half uur langer dan de heenweg ook weer terug rijden. We rijden dus weer eerst terug naar Kanab en vandaaruit pas naar Page.

Page ligt in Arizona en daarmee hebben we vandaag weer een uur extra. Om kwart voor 7 (Arizona time) komen we aan bij ons logeeradres, het bed & breakfast van Jim en Verda. Jim heet ons van harte welkom. Aan de keukentafel begint hij enthousiast te vertellen over de centrale locatie van Page en de bezienswaardigheden in de nabije omgeving. Hij reserveert voor ons een tafeltje bij Bonkers. We hebben nog nooit zo lekker gegeten.