Californian Highway 1

DSCN2083 9 uur tijdsverschil met Nederland is voor ons nog steeds veel. In New York wenden we snel, maar in Californië hebben we moeite met nog eens drie uur tijdsverschil. We zijn weer vroeg wakker. Om 7 uur staan we op en pakken onze koffers in. Via US Car Hire hebben we een auto gehuurd. We pikken de auto op op bij Alamo in Bush Street, slechts op 10 minuten loopafstand van ons hotel. Maar met een paar koffers en een steile straat nog een behoorlijke beproeving. De medewerker van Alamo vindt dat onze koffers niet passen in de gehuurde auto en stelt voor een grotere auto te huren voor 20 dollar extra per dag. We hebben geen zin in deze discussie en kappen het gesprek af. En natuurlijk passen de koffers in de kofferbak.

We rijden de komende 19 dagen in een Hyundai Elantra. Onze rondreis door de staten Californië en deels door Nevada, Utah en Arizona kan beginnen. Na onze 19-daagse rondreis staat er in ieder geval 4.800 km meer op de kilometerteller. Vandaag de eerste 300 km langs de kust van Californië. We rijden niet de beroemde kustroute naar Los Angeles, maar de minder toeristische route naar het noorden over de Californian Highway 1.

DSCN2081 Op weg naar de Golden Gate Bridge rijden we eerst door Lombard Street. Lombard Street is een oost-west straat, 4,5 km lang. Tussen Leavenworth Street en Hyde Street loopt de meest bochtige straat van de wereld. En Ben zou Ben niet zijn ….. met onze huurauto neemt hij binnen twaalf huizenblokken acht scherpe haarspeldbochten en overbrugt een natuurlijke helling van 27 graden. Toeristen fotograferen en filmen ons.

Van huis hebben we de Tomtom meegenomen met daarop de kaart van Amerika geïnstalleerd. Voor € 30 hebben we de kaart gekocht. We stellen de TomTom in op onze eerste stop Point Reyes National Seashore. De kustweg is bochtig. We klimmen, draaien en dalen en opnieuw en opnieuw. Bij Muir Beach stoppen we even. We ontbijten en genieten van het uitzicht over de oceaan. In de verte zien we een paar dolfijnen. Een roofvogel cirkelt boven ons. Pas bij Stinson Beach wordt de weg vlakker. We blijven in het dal en rijden langs een groot meer.

DSCN2087 Om kwart over elf zijn we bij Point Reyes. Dit is een 287 km² groot natuurreservaat. We parkeren de auto bij Bear Valley Visitor Center. Vanuit het Visitor Center starten verschillende wandelingen.  We lopen de Earthquake trail, een korte wandeling langs de San Adreasbreuklijn. Hier schuren de Pacifische Plaat en de Noord Amerikaanse Plaat tegen elkaar. Blauwe paaltjes geven de breuklijn weer.

Na de wandeling pakken we weer de auto en rijden via de Sir Francis Drake Boulevard naar het Lighthouse. Het uitzicht is prachtig. We zien een donkerblauwe oceaan en een bijna kaarsrechte kustlijn. De auto kunnen we niet kwijt op het kleine parkeerterrein. Op goed geluk slaan we rechtsaf DSCN0001 naar Chimney Rock. Op het uitkijkpunt zien we een groep zeeolifanten in het zand liggen. Af en toe sleept een zeeolifantje zich naar de zee. We eten een broodje en blijven een poosje naar deze beesten kijken.

Over de Californian Highway 1 rijden we verder noordelijk. We komen door dorpjes met een hoog westernuitstraling en rijden weer langs een groot meer. Langs de weg kunnen we overal oesters eten. En dan zien we de oceaan weer. Bij Goat Rock stoppen we nog even. Er liggen enorme rotsen voor de kust. Het is een van de gevaarlijkste stranden van Californie. De stroming is heel verradelijk. DSCN2097

Over het algemeen vinden we de kustroute boven San Francisco niet zo spectaculair. De kust is rotsachtig. De route is weinig afwisselend. Vele kilometers rijden we door bos of net te ver van de kust om de kust te kunnen zien. We hebben onderweg wel veel wildlife gezien: dolfijnen, zeeolifanten, roofvogels en zelfs voor een stoplicht een hert.

We logeren in The Beachcomber Motel in Fort Bragg. Het motel heeft 77 kamers. We hebben de Queen view-kamer. De kamer is redelijk groot. We hebben ook weer een klein zitje met een koffiezetapparaat. Onze kamer ligt aan de achterkant van het motel, op de begane grond met uitzicht op de oceaan. Het internet is wat traag.