New York vanaf het water

In New York is het zes uur vroeger. Uitslapen lukt dan de eerste vakantiedagen niet echt. Om half drie waren we de eerste keer wakker. We hebben de airco uitgedaan, want die maakte wel veel lawaai. En toen zijn we toch weer in slaap gevallen. Tot vijf uur, toen waren we klaar wakker.

Vandaag gaan we met een boottocht mee. We kunnen kiezen uit drie vertrektijden. De eerste boot vertrekt om 10.00 uur.  Voor ons geen enkel probleem om deze boot te halen. De boot vertrekt van Pier 83. Ook weer prima vanaf het hotel te bewandelen. We hoeven alleen maar de straat uit te lopen naar de Hudson River, alhoewel dat in New York toch nog een wandeling van bijna 2 km is. Maar eerst gaan we op zoek naar een ontbijtzaakje. Net links van ons hotel zit Dunhill Cafe & Caterers. Een leuk zaakje, vriendelijk personeel en een uitgebreide ontbijtkaart. We kiezen allebei voor een western omelet met gebakken aardappeltjes. Het smaakt prima, ‘s ochtends om half 8. In de zaak zitten nog meer ‘jetlag-toeristen’.

DSCN1798 Na het ontbijt wandelen we op ons gemak de straat uit naar Pier 83. We sluiten aan in de  rij. Het is druk in New York. Maandag is het Labor day waardoor veel Amerikanen een lang weekend hebben. Op de boot kunnen we nog net heerlijk buiten zitten. De boot vaart eerst in zuidelijke richting over de Hudson River. We varen langs immense wolkenkrabbers enDSCN1817 peperdure appartementen. De skyline is prachtig. Halverwege Greenwich Village zien we de ongebruikte pier waar de Titanic ooit had moeten aanmeren.  We zien eerst een afgrijselijke Colgateklok van 15 meter breed en vervolgens van dichtbij Ellis Island en het Vrijheidsbeeld. We varen onder de Brooklyn en Manhattan Bridge door, langs de statige huizen aan de Upper East Side en het nieuwe Yankee Stadium. We zien vanaf het water de woonwijken van Harlem en Bronkx. En draaien weer de Hudson River op. Links zien we het Manhattan bos liggen. Na 2,5 uur zijn we weer terug bij Pier 83.

We gaan even langs bij Harlems Spirituals. In een heel klein kantoortje op de 2e verdieping wisselen we onze vouchers in voor tickets voor een bezoek aan (een gospelviering in) Harlem morgenochtend. We lopen weer over Broadway naar Columbus Circle. Deze keer stellen we zelf een salade samen bij Whole Foods. Er is een uitgebreid saladebuffet. We pakken een doosje en stellen onze eigen salade samen. Voor herhaling vatbaar. We kunnen nog zoveel kiezen bij Whole Foods. Aan tafel raken we aan de praat met een Amerikaan. Hij is heel benieuwd welke taal we spreken. In een ver verleden heeft hij Utrecht wel eens bezocht. Ook hij denkt dat we iedere dag op klompen lopen.

Na de late lunch pakken we metrolijn R (Broadway Local) richting Bay Ridge in Brooklyn. We kopen een MetroCard. Voor een ritje met de metro betalen we per persoon $2.50 per keer. De bestemming maakt hierbij niet uit: het kost $2.50, waarheen we ook reizen. De Card mag je met  meerdere mensen gebruiken: je haalt de pas langs de kaartlezer, en geeft de pas vervolgens door aan de volgende. We zetten $10.00 op de Card, kunnen we vandaag in ieder geval heen en terug reizen. Ons hotel ligt heel centraal, we zullen de metro niet veel pakken.

DSCN1837 We stappen uit op Canal Street en zijn direct in Chinatown. Chinatown is maar enkele  vierkanten kilometers groot. En toch wonen er ongeveer 300.000 mensen, niet allemaal Chinezen maar wel heel veel. Zelfs de straatnaamborden zijn in het Chinees. We zoeken DSCN1838onze weg door Canal Street. Overal worden we aangeklampt door Chinezen die allemaal dezelfde kitsch verkopen. Langzaam lopen we uit het toeristische gedeelte. We pakken een tussenstraat om bij Columbus park te komen. Columbus park is een hangplek voor Chinese bejaarden. In het park zijn de bejaarden met elkaar aan het kaarten of spelen Mahjong. Ook wordt er grof gegokt bij een onduidelijk kaartspel. De 20-dollarbiljetten vliegen over de tafel. We zien een klas die druk bezig is met de Chinese vechtkunst Tai Chi. Veel leuker dan Canal Street.

DSCN1845 We pakken de metro weer terug. Bij het inchecken hebben we iets verkeerd gedaan, waardoor we geen tegoed meer hebben. Direct bemoeit een Amerikaan zich met ons en verwijst ons naar een loket. De deur voor het personeel gaat open en we staan weer samen op het metrostation. Bij Times Square stappen we weer uit. Het laatste stukje lopen we naar het hotel. We zijn moe. Als we de straat van ons hotel in lopen, worden we tegen gehouden. Er is brand in de Ierse pub naast ons hotel. We mogen het hotel niet in. De brand is de brandweer al meester, maar er is gevaar voor een gasexplosie. We slenteren maar weer terug naar Times Square en zoeken een plekje om te kunnen zitten. Wat een mensenmassa is er op de been, met de auto is het niet leuk om op 7th Avenue te rijden. De voetganger is hier de baas. Na een poosje mogen we ons hotel weer in. De brandweer is nog druk bezig met het opruimen van al het glas dat op straat is gevallen.