Eerste kennismaking met New York

De wekker gaat om kwart over vijf. We pakken nog wat laatste spulletjes bij elkaar. De kinderen komen ook nog even gedag zeggen.  Nick rijdt met ons mee naar Schiphol zodat de auto weer naar huis kan. Het is best al druk op de weg, maar we kunnen goed door rijden. Om kwart voor zeven zijn we op Schiphol. We moeten zelf de boardingpassen printen. Met alle self-service worden de rijen bij de incheckbalie steeds korter. Binnen tien minuten zijn we ingecheckt en gaan onze gelabelde koffers via een transportband naar het bagagedepot.

We lopen door de douane en zoeken een restaurantje voor een ontbijt. Na het ontbijt kunnen we direct doorlopen naar de gate. De gate gaat al anderhalf uur voor vertrek open. Vanaf juli is er een extra controle van elektronische apparatuur in de handbagage. De controle geldt voor alle elektronica met batterijen. Als de apparatuur niet aan kan, mag de apparatuur niet mee op vakantie. Thuis hebben we alles opgeladen. Het lijkt wel alsof we meer apparatuur dan kleding bij ons hebben. De gate blijft echter gesloten tot negen uur. Een ander vliegtuig vertrekt niet, waardoor ons vliegtuig niet naar de gate kan komen. Plotseling zijn er veel minder veiligheidscontroles. Wel hebben we nog het gebruikelijke gesprekje over wat we gaan doen in Amerika, maar de van de nieuw ingevoerde controle van de apparatuur merken we weinig. Na de controle kunnen we direct doorlopen naar het vliegtuig.

We vliegen met een Boeing 757-200 van United Airlines. Het is een relatief klein vliegtuig. Er kunnen 167 passagiers mee. Per rij drie stoelen aan de linker- en rechterkant van het vliegtuig. Iedere drie stoelen hebben twee stopcontacten. Het vliegtuig heeft seatback on-demand, keus uit tientallen films en tv-series. En Wifi komt er volgend jaar aan, belooft United Airlines.Twee weken voor de vlucht hebben we omgeboekt naar Economy Plus. We zitten rechts, boven de vleugel, naast de nooduitgang. Vanwege de nooduitgang kunnen de stoelen niet versteld worden maar wat een beenruimte.

Met een vertraging van drie kwartier vertrekken we om tien uur vanaf Schiphol.  We wisselen  werken, film kijken, lezen en puzzelen af.  Regelmatig komt de bemanning drinken en eten brengen. Nog geen acht uur later en 7.139 kilometer verder landen we om half twaalf plaatselijke tijd op Newark Airport. We komen aanvliegen vanaf het zuiden. Tijdens het landen zien we Manhattan al liggen.

We halen de bagage op en bellen CarmelLimo. Het is geen limo, wel een Toyota Corolla die ons rechtstreeks naar het hotel brengt. Zonder verkeer ligt ons hotel 30 minuten rijden van het vliegveld. Het valt ons mee, zo midden op de dag. We rijden in 35 minuten naar het hotel. Nou hadden we wel een chauffeur, traditioneel gekleed met een Sikh-tulband in Sikh-klederdracht, die de verkeersregels aan z’n laars lapte.

We logeren in Room Mate Grace, een designhotel nog geen drie minuten lopen van Times Square.  Het hotel heeft 139 kamers, over 16 verdiepingen. We hebben een standaardkamer op de 14e verdieping. De kamer is maar 19 m², maar zeer praktisch ingedeeld. We pakken de koffers uit. Op de kamer is ook een gratis kluis waar we de laptop en andere apparatuur in opbergen.

DSCN1752 En dan gaan we New York verkennen. Veel toeristen bekijken New York vanaf het Empire State Building, maar New York-liefhebbers adviseren om naar Top of The Rock te gaan. Vanaf het hotel lopen we er naar toe. Via internet hebben we bij Viator al een voucher gekocht. Ter plekke ruilen we de voucher in voor tickets. We kunnen gelijk naar boven. Binnen dertig seconden staan we op de 67e verdieping. Vanaf het observatiedek hebben we een prachtig uitzicht over New York. Er zijn drie uitkijkpunten. Aan de ene kant kijken we over Central Park en aan de andere kant zien we het 86 verdiepingen hoge Empire State Building, het Chrysler Building, de Brooklyn Bridge en de Hudson River.

DSCN1765 We lopen over de Avenue of the Americas verder naar Central Park. Langs de buitenrand van Central Park zien we toch nog een paar hotdogverkopers. Voor een vergunning betaalde onlangs nog een hotdogkraam een kwart miljoen dollar. We komen uit bij Columbus Circle, een enorme rotonde en een belangrijk verkeerspunt. Het plein is 14.000 m2. We lopen het plein in de rondte en gaan bij Whole Foods Market naar binnen. Uit het enorme assortiment organisch fruit en groenten kiezen we verschillende salades en een bak gemengd fruit. In Central Park zoeken we een plekje in het gras en eten we alles op. Wat een contrasten, van immense wolkenkrabbers en verkeer naar een park vol eekhoorntjes. Via Broadway lopen we terug naar het hotel.DSCN1770

We douchen even om wakker te blijven. Inmiddels zijn we al 21 uur in touw. Na het douchen gaan we nog wat  drinken op Times Square. We zijn niet de enigen. Voetje voor voetje lopen we over het lang gerekte plein, vol licht reclame. Prachtig om te zien, maar ook wel absurd. Overal lopen verklede mensen, die voor geld met de toerist op de foto gaan. We hebben Spiderman, Batman, Hulk, Mario, het Vrijheidsbeeld gezien. De dames zijn ook ‘verkleed’, beschilderd met de Amerikaanse vlag lopen zij rond. Om half elf gaan we naar bed, we zijn 23 uur op geweest. Morgen bekijken we New York vanaf het water.