Parenzana trail

De wekker gaat al om 07.00 uur. We gaan een deel van de Parenzana trail fietsen, 56 kilometer van Groznjan naar Poreč. De gehele vakantie is het windstil. En vandaag? De hele nacht klapperen de houten windschermen in de slaapkamers door de wind. Met windkracht 5 vertrekken we. 

De Parenzana was tussen 1902 en 1935 een smalspoor dat de havens van Poreč en Triest en de tussenliggende plaatsen met elkaar verbond. De Italiaanse naam voor Poreč is Parenzo, vandaar de naam van de route. De treinen die over de spoorlijn reden, vervoerden wijn en olijfolie uit de omgeving van Buje en Motovun, zout uit de zoutpannen bij Piran en Sečovlje, Istrische steen, kalk, steenkool en hout, verschillende landbouwproducten en natuurlijk passagiers.

Een ritje met de Parenzana was een onderneming op zich. Met een maximumsnelheid van 25 km per uur duurde de treinrit al gauw zes tot zeven uur. Maar waren de wagons zwaar beladen, dan kon het zo maar gebeuren dat passagiers gevraagd werden om uit te stappen en de trein de helling op te duwen. Ook haalden kinderen regelmatig kattenkwaad uit op het spoor. Ze smeerden soms vijgen op de rails, waardoor de wielen van de trein grip verloren en de trein niet verder kon rijden. 

In 1935 startte Mussolini een oorlog in Afrika. Om aan ijzer en staal te komen, liet hij onder meer alle rails van de Parenzana slopen. De voormalige spoorlijn werd overwoekerd met onkruid. In de vochtige tunnels groeiden paddenstoelen.

Tussen 2006 en 2013 is de voormalige spoorlijn Parenzana veranderd in een pad voor wandelaars en fietsers. De begroeiing die het pad overwoekerde is weggehaald, viaducten en bruggen zijn beveiligd met vangrails, en de meeste tunnels verlicht met zonne-energie. De fiets-/wandelroute van 123 km heeft meer dan 600 bochten, 9 tunnels, 11 bruggen en 6 viaducten en is 123 km lang, waarvan 78 km door Kroatië loopt. De route start in Triest en eindigt in Poreč. De route is gemarkeerd met gele borden met informatie over de historische viaducten, tunnels en treinstations. Het deel van de fietstocht dat door Istrië loopt, is onverhard. De Parenzana werd omgedoopt tot 'The Route of Health and Friendship'.


Op internet hebben we gelezen dat het mooiste gedeelte van de route het traject van Grožnjan naar Livade is. Thuis hebben we al contact opgenomen met Fiore Tours in Poreč. Zij brengen ons met de fietsen naar Grožnjan. Om kwart over 9 hebben we afgesproken. De mountainbikes staan al in het busje. Onze chauffeur vertelt honderduit over de omgeving. Tijdens de rit laat hij op zijn telefoon de trailer zien van Kelly's Heroes. Een film uit 1970 met Clint Eastwood, Telly Savales en Donald Sutherland, die in deze omgeving is opgenomen. Hij wil dat we eerst nog in Grožnjan gaan wandelen en zet ons in het centrum af in plaats van bij het startpunt. We willen hem niet voor het hoofd stoten en stellen de zadels van de mountainbike af tot hij uit het oog is. Grožnjan gaan we zeker nog bezoeken, maar niet vandaag. Nadeel is nu wel  dat we met de mountainbike eerst een steile helling krijgen. Tegen half 11 beginnen we aan onze fietstocht van 56 kilometer, langs 14 treinstations, door 7 tunnels en over 6 viaducten.

Over onverharde paden dalen we eerst 20 kilometer af. Vlinders fladderen met ons mee, salamanders steken nog snel voor ons over, modder spettert tegen onze ruggen op, keien schieten onder onze banden weg. We fietsen onder viaducten door, over spoorbruggen, door tunnels. In sommige tunnels is het heel donker. Sensoren pikken ons wel op, maar soms wel pas als we al een stuk in de tunnel zijn. In Livade stoppen we voor een drankje. 



In de eerste 22 kilometer dalen we 250 meter. In de volgende 16 kilometer klimmen we deze hoogte weer. Deze hoogte beklimmen we voornamelijk in de eerste kilometers naar Motovun. Iedereen fietst in zijn eigen tempo omhoog. Op de uitkijkpunten kijken we over de vallei (en anderen pauzeren even). Een vlinder neemt ook even pauze op ons fietsstuur. 

De spoorroute gaat tussen de rotswanden door. In het lokale café van Vižinada drinken we weer wat voor we aan de laatste 20 fietskilometers beginnen. We fietsen nu afwisselend door velden met druivenranken en olijfbomen met zilvergroene blaadjes tot we weer in Poreč zijn. Met een lichte tegenwind, maar zeker geen windkracht 5 meer, zijn we om kwart over 5 weer terug.


Volgende             Vorige


Reacties

  1. Je ziet... Ik ben echt goed in het plaatsen van reacties.. 🤣maar wat ik wilde zeggen is dat jullie echt een leuke reis aan het maken zijn . Ga zo door 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rit, moet er niet aan denken om zo'n eind te fietsen 🙈

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben er ook hard voor getraind. We zijn in februari al begonnen met wandelen en fietsen om de jongens nog enigszins bij te kunnen houden :).

      Verwijderen
  3. Wat een sportieve dag vandaag zeer gevarieerd gefietst goed hoor van jullie morgen spierpijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk gaat het hartstikke goed. Het trainen vooraf heeft echt geholpen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onze snorkeltochten op Bonaire

Op weg naar Zuid-Afrika

Mabula Private Game Reserve - Kwafubesi Tented Camp