Waterton Park (dag 1)

Ondanks dat we gisteren een dag van 24 uur gemaakt hebben, zeggen je hersens om 4 uur toch: moet je niet eens opstaan? En ach, waarom niet. Zo hebben we een heerlijke, lange dag. Om 6 uur staan we bij het ontbijtbuffet van het Best Western. We zijn niet eens de enigen.

Bij de tussenpersoon US Carhire hebben we een auto gehuurd. We krijgen een upgrade: er staat een zilvergrijze Huyundai Sonata voor ons klaar met allemaal elektronische snufjes. Ben krijgt een sleutel in z'n hand gedrukt en de medewerkster is weer weg. Tja, hoe start je nou zo'n auto? Met de sleutel kan je alleen de auto op slot doen. Er zit wel een startknop op, maar hoe vaak Ben ook drukt op de knop, de hele auto wordt gescand, maar starten ho maar. Toch maar weer terug naar de balie. Ohhh, we moeten de startknop indrukken en tegelijkertijd het rempedaal induwen. En weg zijn we.

We rijden in zuidelijke richting naar het eerste Nationale park van deze vakantie, Waterton Lakes National Park. Waterton Lakes ligt zo’n 300 kilometer onder Calgary. Over de Highway 2 rijden we naar het zuiden. Langs de Highway 2 zien we de eerste herten. Bij Nanton stoppen we en brengen een kort bezoekje aan Bomber Command Museum. In het museum staan een paar bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog. En wat laat het museum goed zien hoe moeilijk en gevaarlijk het werk was.

We rijden door naar Fort Macleod en slaan daar rechtsaf. Net voor Pincher Creek ligt een Walmart Center. Met boodschappen voor de komende drie dagen rijden we weer verder. Tegen 1 uur komen we aan bij Crandell Mountain Lodge, ons verblijf voor de komende drie nachten. We hebben een suite met twee slaapkamers gereserveerd.

De lodge ligt aan Waterton Lake. Het meer bestaat uit twee delen, die door een smal kanaal (lokaal bekend als de Bosporus) met elkaar verbonden zijn. Het Lower Lake ligt geheel op Canadees gebied, het Upper Lake ligt deels in Glacier National Park in de VS en is het diepste meer in de Canadese Rockies (148 meter). De bergen zien er bijzonder uit. Door aardverschuivingen zijn de eeuwenoude Rockies bovenop de veel jongere prairielagen komen te liggen. De bergen worden daarom ook wel ‘ondersteboven bergen’ genoemd. Waterton heeft de grootste verscheidenheid aan planten en dieren van alle nationale parken in West-Canada: 1200 plantensoorten en 250 vogelsoorten. In het park leven onder meer elanden, zwarte beren, muildierherten, dikhoornschapen, buffels, wasberen, coyotes en poema's. Wat zouden we tijdens ons verblijf in het park allemaal gaan zien?

Al gauw krijgen we een eerste antwoord op deze vraag. In het bos zien we een hertje heerlijk smullen van de blaadjes. We staan een poosje te kijken. Het hertje gaat onverschrokken door. Ook later bij de VVV zien we nog een jong hertje liggen. En als we aan het raam zitten te eten, lopen er zelfs twee herten door onze straat.

We zijn veel te vroeg om in te checken en lopen daarom naar het bezoekerscentrum, snuffelen door de vele folders en krijgen informatie over de beren in het park. Spannend om te horen waar de beren voor het laatst zijn gespot. Een van de plekken is een picknickplaats waar we morgen met onze wandeling vlak langs komen. Direct achter het bezoekerscentrum start de Bears Humptrail met een pittige klim. Deze trail is een van de meeste populaire wandelingen van het park. De wandeling is 1,4 kilometer lang met een hoogteverschil van 200 meter naar de top. We besluiten onze vakantie maar direct sportief te starten. Na 40 minuten hebben we een prachtig uitzicht over Upper Waterton Lake en het Prince of Wales Hotel. Het hotel is al bijna 90 jaar oud. Het hotel ziet er schitterend uit, is grotendeels van hout, heeft een puntig dak en veel balkonnetjes. Met de bergen op de achtergrond, en een prachtig blauw meer maken we prachtige foto's. Regelmatig komen er eekhoorntjes brutaal om voedsel bedelen. Met een boete van maximaal 25.000 CAD krijgen ze niks van ons. Op ons gemak lopen we daarna terug naar de receptie van de lodge. We kunnen inchecken.

Na het uitpakken van de koffers gaan de jongens de keuken in. Wij lopen nog snel even naar het kantoortje van Waterton Shoreline Cruises en reserveren alvast vier tickets voor de boottocht over twee dagen. Als we terug komen, staat het eten al klaar.

Na de afwas rijden we naar Bison Paddock Loop. Op Bison Paddock leeft een kleine kudde van bisons. De Loop ligt net buiten het park. We rijden eerst over een wildrooster. Over een smalle, wel geasfalteerde weg met heel veel gaten in de weg, rijden we langzaam over de prairie. Bij het begin van de loop zien we de bisons al liggen. Om dichtbij te komen, moeten we de loop bijna helemaal rijden. Maar dan zijn we ook wel heel dichtbij. De bisons liggen vlak langs de weg. Het zijn vijf volwassen en drie jonge bisons. Het mannetje is wel heel indrukwekkend. Met zijn enorme kop en gespierde lijf houdt hij ons goed in de gaten.