Op weg naar Zuid-Afrika
Even voor half 6 gaat de wekker. We pakken de laatste spullen
in en laden onze koffers en rugtassen in de Kia. Het is passen en meten, maar met
de leuning van de achterbank naar voren geklapt, passen de koffers en Ben ook nog
op de achterbank. Mark brengt ons naar station Schiedam-Centrum. Er valt licht
(natte) sneeuw. Op Schiedam-Centrum pakken we de trein naar Schiphol. De trein
heeft geen vertraging. Bij Leiden worden de straten minder wit. Drie kwartier
later, kwart over 7, staan we al op
Schiphol.
Thuis hebben we al ingecheckt en de boardingpassen geprint.
We geven de bagage af en lopen met onze rugzakken naar het Grenswisselkantoor
in aankomsthal 4 waar we onze eerste Zuid-Afrikaanse randen ophalen. De
pinautomaat van het Grenswisselkantoor is kapot, waardoor we op zoek moeten
naar een ING-geldautomaat zodat we contact kunnen betalen. We wandelen van
aankomsthal 4 naar aankomsthal 2 en weer terug. Even laten worden er 37
bankbiljetten van 200 Rand en 1 bankbiljet van 100 Rand voor ons uitgeteld.
De naam rand komt van de goudader in Witwatersrand. In 1961
is de rand ingevoerd. Zuid-Afrika werd toen een republiek. Er zijn vijf
bankbiljetten (van 10, 20, 50, 100 en 200 rand) en negen munten (van 1, 2, 5,
10, 20 en 50 cent en 1, 2 en 5 rand). Net als in Nederland worden de munten van
1 en 2 cent niet meer gebruikt. De Zuid-Afrikaanse rand staat laag. Voor iedere
euro krijgen we ruim 15 randen.
Door al dat gewandel op Schiphol is het inmiddels al over
achten wanneer we bij de bagagecheck komen. Vreemd om gefouilleerd te worden
omdat de scan ‘iets’ op mijn linkerbeen ziet. Ook moet het fototoestel nog een
keer door de x-ray. Na de self-service paspoortcontrole – waar onze paspoorten
heel langzaam worden gescand - kunnen we ontbijten. We zoeken onze vertrouwde
Dutch bar op en eten een broodje.
In een kiosk kopen we nog een tijdschrift en een krant en
lopen daarna naar gate E8. We vliegen met een Boeing 777-200 van KLM. In het toestel kunnen 318
passagiers. Het vliegtuig is goed vol.
KLM heeft haar Boeings in 2015
vernieuwd. Het vliegtuig heeft nieuwe stoelen en een touch-screen
entertainmentsysteem met een groot scherm.
Met 35 minuten vertraging taxiën we naar de startbaan. Om
10.55 uur stijgen we op. De KLM-bemanning bestaat op deze vlucht uit
vrijwilligers van Wings of
Support Foundation. Wings of Support is een
particulier initiatief van de medewerkers van KLM en steunt kinderen op
bestemmingen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen door het geven van
financiële steun en praktische hulp in de vorm van onderwijs, onderdak en
medische verzorging. In Zuid-Afrika gaan de vrijwilligers drie dagen
helpen.
Met het lezen van de krant, tijdschriften en boeken, het
bekijken van de films Everest en Creed, het doen van spelletjes op de iPad en
het oplossen van Sudoku-puzzels vermaken we ons tijdens de elf uur durende
vlucht van 9.903 km.
We vliegen over België en de Alpen naar Afrika. Na twee uur
vliegen bereiken we de Afrikaanse kust. We zijn dan nog 8.100 km verwijderd van
Kaapstad. Onder ons zien we al gauw de dorre zandvlaktes van de Sahara
verschijnen. Door de woestijn kronkelt in eerste instantie een – duidelijk
zichtbare – weg. De weg takt af en nu is er alleen nog maar zand met af en toe
een paar rotsen. Het geelbruine zand wordt rood zand, de oneindige vlaktes
lopen tegen bergen. De rivieren staan helemaal droog. De geulen zijn duidelijk
zichtbaar. Rotsachtige en zanderige gebieden wisselen elkaar steeds af. Na ruim
twee uur vliegen ligt de Sahara achter ons. Het landschap verandert weinig. Duizenden
kilometers woestijn steken we nog over.
Om kwart voor 11 lokale tijd ‘s avonds landen we op het
internationale vliegveld van Kaapstad. Zuid-Afrika doet niet aan winter- of zomertijd. In Kaapstad
is het daarom in de winter een uur later dan in Nederland. Zodra de zomertijd
in Nederland ingaat, is er geen tijdsverschil tussen Zuid-Afrika en Nederland.
Op de luchthaven staat onze chauffeur van Cape Medley Tours
& Travel ons al op te wachten. We rijden snel naar het Atlantic
Affair Boutique Hotel. Het hotel ligt in het hart van Sea Point,
dichtbij het strand en op vijf minuten rijden van het centrum van Kaapstad. Op
vijf minuten lopen zit Checkers
Seapoint, een grote supermarkt.
We hebben een superior double suite op de 2e verdieping. De
kamer is 30 m2 en ingericht met witte, moderne meubels. We hebben
airconditioning, een flatscreen-tv, een zit- en eethoek, een tweepersoonsbed en
een volledig ingerichte kitchenette met magnetron, oven, waterkoker,
broodrooster en koffiezetapparaat. WiFi is gratis.
Het is inmiddels al 12 uur. We laten de koffers ongemoeid en
duiken ons bed in.
Reacties
Een reactie posten