dinsdag 8 maart 2016

Op weg naar Zuid-Afrika

Even voor half 6 gaat de wekker. We pakken de laatste spullen in en laden onze koffers en rugtassen in de Kia. Het is passen en meten, maar met de leuning van de achterbank naar voren geklapt, passen de koffers en Ben ook nog op de achterbank. Mark brengt ons naar station Schiedam-Centrum. Er valt licht (natte) sneeuw. Op Schiedam-Centrum pakken we de trein naar Schiphol. De trein heeft geen vertraging. Bij Leiden worden de straten minder wit. Drie kwartier later, kwart over 7,  staan we al op Schiphol.

Thuis hebben we al ingecheckt en de boardingpassen geprint. We geven de bagage af en lopen met onze rugzakken naar het Grenswisselkantoor in aankomsthal 4 waar we onze eerste Zuid-Afrikaanse randen ophalen. De pinautomaat van het Grenswisselkantoor is kapot, waardoor we op zoek moeten naar een ING-geldautomaat zodat we contact kunnen betalen. We wandelen van aankomsthal 4 naar aankomsthal 2 en weer terug. Even laten worden er 37 bankbiljetten van 200 Rand en 1 bankbiljet van 100 Rand voor ons uitgeteld.

De naam rand komt van de goudader in Witwatersrand. In 1961 is de rand ingevoerd. Zuid-Afrika werd toen een republiek. Er zijn vijf bankbiljetten (van 10, 20, 50, 100 en 200 rand) en negen munten (van 1, 2, 5, 10, 20 en 50 cent en 1, 2 en 5 rand). Net als in Nederland worden de munten van 1 en 2 cent niet meer gebruikt. De Zuid-Afrikaanse rand staat laag. Voor iedere euro krijgen we ruim 15 randen.

Door al dat gewandel op Schiphol is het inmiddels al over achten wanneer we bij de bagagecheck komen. Vreemd om gefouilleerd te worden omdat de scan ‘iets’ op mijn linkerbeen ziet. Ook moet het fototoestel nog een keer door de x-ray. Na de self-service paspoortcontrole – waar onze paspoorten heel langzaam worden gescand - kunnen we ontbijten. We zoeken onze vertrouwde Dutch bar op en eten een broodje.

In een kiosk kopen we nog een tijdschrift en een krant en lopen daarna naar gate E8. We vliegen met een Boeing 777-200 van KLM. In het toestel kunnen 318 passagiers. Het vliegtuig is goed vol.
 
KLM heeft haar Boeings in 2015 vernieuwd. Het vliegtuig heeft nieuwe stoelen en een touch-screen entertainmentsysteem met een groot scherm.

Met 35 minuten vertraging taxiën we naar de startbaan. Om 10.55 uur stijgen we op. De KLM-bemanning bestaat op deze vlucht uit vrijwilligers van Wings of Support Foundation. Wings of Support is een particulier initiatief van de medewerkers van KLM en steunt kinderen op bestemmingen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen door het geven van financiële steun en praktische hulp in de vorm van onderwijs, onderdak en medische verzorging. In Zuid-Afrika gaan de vrijwilligers drie dagen helpen.

Met het lezen van de krant, tijdschriften en boeken, het bekijken van de films Everest en Creed, het doen van spelletjes op de iPad en het oplossen van Sudoku-puzzels vermaken we ons tijdens de elf uur durende vlucht van 9.903 km.

We vliegen over België en de Alpen naar Afrika. Na twee uur vliegen bereiken we de Afrikaanse kust. We zijn dan nog 8.100 km verwijderd van Kaapstad.  Onder ons zien we al gauw de dorre zandvlaktes van de Sahara verschijnen. Door de woestijn kronkelt in eerste instantie een – duidelijk zichtbare – weg. De weg takt af en nu is er alleen nog maar zand met af en toe een paar rotsen. Het geelbruine zand wordt rood zand, de oneindige vlaktes lopen tegen bergen. De rivieren staan helemaal droog. De geulen zijn duidelijk zichtbaar. Rotsachtige en zanderige gebieden wisselen elkaar steeds af. Na ruim twee uur vliegen ligt de Sahara achter ons. Het landschap verandert weinig. Duizenden kilometers woestijn steken we nog over.

 
Om kwart voor 11 lokale tijd ‘s avonds landen we op het internationale vliegveld van Kaapstad. Zuid-Afrika doet niet aan winter- of zomertijd. In Kaapstad is het daarom in de winter een uur later dan in Nederland. Zodra de zomertijd in Nederland ingaat, is er geen tijdsverschil tussen Zuid-Afrika en Nederland.

Op de luchthaven staat onze chauffeur van Cape Medley Tours & Travel ons al op te wachten. We rijden snel naar het Atlantic Affair Boutique Hotel. Het hotel ligt in het hart van Sea Point, dichtbij het strand en op vijf minuten rijden van het centrum van Kaapstad. Op vijf minuten lopen zit Checkers Seapoint, een grote supermarkt.

We hebben een superior double suite op de 2e verdieping. De kamer is 30 m2 en ingericht met witte, moderne meubels. We hebben airconditioning, een flatscreen-tv, een zit- en eethoek, een tweepersoonsbed en een volledig ingerichte kitchenette met magnetron, oven, waterkoker, broodrooster en koffiezetapparaat. WiFi is gratis.

Het is inmiddels al 12 uur. We laten de koffers ongemoeid en duiken ons bed in.