Vancouver - Whale watch

Na het ontbijt vertrekken we naar Vancouver Whale Watch. De lunch nemen we mee. Om 14.00 uur start onze excursie, die drie tot vijf uur duurt. We gaan walvissen spotten. En misschien ook nog wel ander wild life. De boot ligt in het zuiden van Richmond bij Steveston Harbour, voor ons toch nog gauw 45 minuten met de auto.

Bij Pajo's eten we fish en chips. Volgens de krantenteksten op de patatzak, de beste van Richmond. We smullen, de vis is inderdaad erg lekker. Een zeemeeuw kijkt met een schuin oog naar onze vis. Wie laat een stukje vallen?

Om de tijd te doden, lopen we nog een uurtje rond bij Fisherman's Wharf van Steveston. Om kwart over 1 worden we weer verwacht bij Whale Watch. We krijgen allemaal een gele zuidwester. Een maatje te groot, maar met de bretels blijft de broek hangen. Op de boot kan het vrij fris zijn.

We varen met de Explorathor II. De boot is niet echt groot. Met de boot kunnen 47 toeristen mee. Over de Fraser river varen we de Salish Sea op. Langs de rivier ligt een kolonie zeehonden. Zij zwaaien ons uit en zwemmen zelfs nog een stukje mee. Een veerboot zorgt voor enorme golfslag. De kapitein mindert snel vaart. Met een enorme klap landen we op het water. En het blijft niet bij een golf.

We slaan rechtsaf richting Vancouver Island. Al gauw zien we in een cirkel collega-whalewatchers op het water liggen. In het midden van de cirkel zien we een zwarte vin boven het water steken. En nog een, en even later nog een. Het is een moeder orka met vier jongen van een paar jaar oud. Af en toe komen de orka's een paar seconden boven. De meeste tijd zijn ze onder water. Het is moeilijk om ze te volgen. Ze zwemmen naar rechts, komen even boven, duiken onder en komen dan opeens links weer boven. Vaak zwemmen ze ver van onze boot. Opeens duikt een orka vlakbij onze boot op, duikt weer onder en zwemt onder water van onze boot weg.

Plotseling kleurt het water rood. De orka's hebben een zeeleeuw gevangen. We zien ze een tijdje niet. Waarschijnlijk delen ze de vangst met elkaar. En dan zwemmen ze weer in de buurt van onze boot. Met een volle maag blijven ze wat langer boven water, waardoor we foto's en filmpjes kunnen maken. En dan vinden ze het genoeg. Ze zwemmen weg en komen niet meer terug.

We keren de boot en varen terug naar de haven. De kapitein van de boot wil indruk maken op de gids en kiest de weg van de golven. De boot slaat op het water, vliegt in de lucht en slaat weer op het water. En met een ferryboot en een containerschip komen we genoeg golven tegen.

De vakantie is voorbij. We gaan de koffers inpakken. Onze vlucht vertrekt morgen om 12.30 uur. In Edmonton hebben we een overstap. Vrijdagmorgen landen we weer op Schiphol. We kijken terug op weer een geweldige vakantie.