Op zee - Achter de schermen

Reclame maken voor cruisereizen doen we niet echt zo, met onze eerste ervaringen op de Nieuw Amsterdam. Dat ligt echt niet aan Holland America Line of aan de bemanning. Alles is perfect geregeld, personeel is altijd vriendelijk en vrolijk. Maar het virus is weer terug in onze hut. Ben heeft het wel beter gepland, want we hebben een zeedag. We mogen vandaag weer de muren van de hut bestuderen. De statistieken zeggen overigens dat de kans op het oplopen van het virus op zee 1 op 5.500 is (en op land 1 op 15). We hebben dus een beetje pech, maar natuurlijk relativeren we de pech. Wanneer we om ons heen kijken, zowel op het schip als thuis, kunnen we alleen maar dankbaar zijn.

Alle tijd dus om een blog te schrijven over de wereld die achter de schermen van een cruise schuilt. Als onervaren cruisepassagier hebben we onszelf al vele vragen gesteld. Hoe worden iedere dag bijna 8.000 maaltijden bereid voor de passagiers en bemanning? Hoe wordt alle kleding, het beddengoed, de handdoeken, servetten en al het andere textiel iedere dag gewassen? Hoe zorg je ervoor dat er altijd voldoende voorraad is? Waar komt het drinkwater vandaan? 

Holland America Line geeft op onze laatste zeedag een presentatie 'A city at the sea'. Op de Nieuw Amsterdam werken en wonen maar liefst 41 nationaliteiten. Inclusief passagiers verblijven er op iedere cruise bijna 3.000 mensen op de Nieuw Amsterdam.

De Nieuw Amsterdam maakt zelf drinkwater. Het drinkwater haalt het schip uit de oceaan. Het zoute water wordt - door stoomverdamping - omgezet in gedestilleerd water. Hiervoor wordt warmte en stoom van de motor van het schip gebruikt om zeewater te koken. Terwijl het water verdampt, blijft het zout achter als bijproduct. Zoet water condenseert terug in gedestilleerd gezuiverd water. Voor de smaak worden later mineralen toegevoegd. Chloor wordt nog toegevoegd om ongewenste bacterieen uit het water te verwijderen. De stoom wordt weer gebruikt om bijvoorbeeld met heet water te kunnen douchen.

In de hut zit een toilet, dat ook gebruikt wordt in vliegtuigen. Op die manier wordt per doorspoelbeurt, in plaats van 6 liter, maar 1 liter water gebruikt. Het afvalwater wordt gescheiden in grijs en zwart water. Grijs water komt uit douches en wastafels. Zwart water komt uit toiletten. Het afvalwater wordt verwerkt en behandeld voordat het water weer terug gaat, de oceaan in. 
Naast een waterzuiveringsinstallatie heeft de Nieuw Amsterdam ook een afvalverwerkingsssyteem aan boord, waarin papier, plastic, glas en zelfs voedsel wordt gerecycled.

Op basis van opgedane ervaringen wordt berekend hoeveel voedsel voor de cruise ingeslagen moet worden. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de verschillende nationaliteiten die aan boord zijn. Zo zouden bijvoorbeeld Nederlanders meer eten. In Vancouver zijn 90 pallets met fruit en groenten aan boord gebracht. Om al dat fruit en groenten te kunnen opslaan, hebben ze daar een voorraadruimte van 140 m3 voor nodig. Ieder dag worden 33 kg peentjes geschild en gekookt, 45 kg uien gepeld en gesneden, 72 kg aan ananas geserveerd, 230 kg aan kip gegeten. Aan boord zijn dan ook tientallen vriezers en voorraadkasten.

Naast fruit en groenten gaat er ook 1.000 kg aan meel mee. Iedere nacht worden verse broodjes en - echt heerlijke - gebakjes gemaakt. Misschien morgen maar weer eens een gebakje nemen?

Vorige dag     Volgende dag


Reacties

  1. Wel leuk om wat te leren over zo'n cruise. Inderdaad een hele onderneming. Een gebakje richting het einde van de vakantie mag nog wel hoor :) Snel weer beter worden pappie zodat deze laatste paar dagen ook nog wat genoten kan worden van de boot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He wat rot dat het virus Ben te pakken heeft..maar gelukkig op een zeeslag.. wat je al zegt 'het is gewoon pech'. Gelukkig heb je weer een gaaf verslag geschreven. Dit is zo interessant. De rondleidingen vonden wij ook altijd leuk om te doen maar misschien is het concept verandert en geven ze nu op toneel een voorstelling van het werk aan boord.
    Ik vraag me wel af waarom het filteren van oceaanwatrr niet wordt toegepast in landen waar ze watertekort hebben. Zo lastig zal dat niet zijn als het ook op een cruiseschip kan.
    Sterkte voor Ben, bedankt voor alle verslagen en geniet er de laatste dagen van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeeslag is het gelukkig niet 🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh leuk te lezen wat er allemaal komt kijken op zo n drijvend hotel om dit allemaal voor elkaar te krijgen ik hoop dat ben beter is voor jullie aan de vliegreis naar huis beginnen echt een fantastisch blog ma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat schrijf je toch leuke verhalen en zelfs nog leerzaam ook.👍 Zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beterschap. Na mijn vele cruise reizen, hoop geleerd van jou verhalen over het cruiseschip.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Golden Circle (dag 1)

Onze snorkeltochten op Bonaire

Zuid-IJsland (deel 4)