Posts

Posts uit maart, 2016 tonen

Onderweg naar het vliegveld

Afbeelding
Na het ontbijt pakken we onze koffers in en verlaten ons hotel. We vervolgen onze route over de R62 en rijden door Calitzdorp, de porthoofdstad van Zuid-Afrika. Overal kunnen we port proeven. Buiten Calitzdorp ligt een vuilstortplaats, waar kinderen en bejaarden zoeken naar bruikbare spullen. Onderweg passeren we kleine dorpjes met prachtige namen als Opsoek, Bergsig, Hoeko en Plathuis. Net voorbij Ladismith gaan alle auto's vol in de remmen. Een groep bavianen steekt de provinciale weg over. Ze trekken het prikkeldraad van het hek uit elkaar en klauteren er tussen door. Net voorbij Barrydale  stoppen we bij Ronnies sexshop. De naam doet anders vermoeden, maar het is het meest populaire wegrestaurant van Zuidafrika. Het verhaal gaat dat het wegrestaurant niet zo goed liep, totdat vrienden in een melige bui ‘sex’ tussen ‘Ronnies’ en ‘shop’ verfden. De omzet verdriedubbelde, terwijl het nog steeds een winkeltje is waar ijsjes, frisdrank, bier, patat (en inmiddels ook t-shirts

Meerkat Adventures/Cango grotten

Afbeelding
Een kort nachtje. Om half zes staan we op. Met gids Devey van De Zeekoe gaan we stokstaartjes spotten. 's Nacht regent het flink. Het weer knapt gelukkig in de vroege ochtend op. Stokstaartjes houden namelijk niet van regen en kou. Nog voor zonsopgang rijden we met onze auto naar het territorium van de stokstaartjes. Zij hebben een leefgebied van 3,5 bij 1 kilometer, waarin ze inmiddels meer dan 20 holen hebben. Eerst krijgen we nog een kopje koffie en zien we de zon langzaam opkomen. We wandelen naar de plek waar Devey verwacht dat de stokstaartjes ontwaken. Afrikanen noemen een stokstaartje een meerkat. Stokstaartjes leven vooral op droge, open vlaktes. Ze leven in groepen van maximaal dertig. Een stokstaartje is 25 tot 35 cm groot, met een staart van 18 tot 25 cm. Ze wegen tussen de 500 en 1.000 gram en worden ongeveer tien jaar oud. Elk stokstaartje in de groep heeft een eigen taak. Sommige dieren zijn wachters en staan op de uitkijk. De wachters staan ook altijd wat hog

Swartbergpas/Struisvogelboerderij

Afbeelding
Een spannende tocht vandaag. Via de Swartbergpas in de Swartberg Mountains rijden we naar Oudtshoorn. De pas is 24 kilometer lang. Het hoogste punt van de pas ligt op 1.577 meter. We stijgen over een gravelweg 1.000 meter binnen een straal van 12 kilometer. Snel stijgende hellingen, scherpe haarspeldbochten en nauwe doorgangen, Ben zit aan het stuur. De pas is onverhard. We rijden over een smalle weg door een kloof van steile rotswanden heen. Met de auto steken we door twee kleine riviertjes, genaamd 'Eerste rivier' en 'Tweede rivier'. We ontwijken de rotsblokken die op de weg liggen. Met tegenliggers is het soms spannend, beide bestuurders op zoek naar een plekje waar de auto's elkaar kunnen passeren. Op een bergwand is een grote brand geweest. Langzaam herstelt de natuur zich weer. Aan zwart geblakerde struiken komen de eerste bloemknoppen. Op zwarte aarde groeien de eerste grassprieten. Met veel bewondering kijken we naar een jogger die naar boven gaat.

Karoo National Park

Afbeelding
De Karoo is het hart van Zuid-Afrika. Een uitgestrekte halfwoestijn en in het najaar een bloemenzee. Nu is het erg droog en dor. In de zomermaanden (november - maart) kan het overdag erg warm worden (tot 43°C). De Karoo is op te delen in twee gebieden. De iets nattere en meer bergachtige Kleine Karoo en de noordelijker, drogere Grote Karoo. Op de grens van de twee ligt het Karoo National Park waar we vanavond overnachten. We rijden over de R61. Deze weg is langs een lineaal aangelegd, zo kaarsrecht. Verkeersborden waarschuwen voor de vele ongelukken die op deze weg gebeuren. Bij Rooidam Pardfarm stoppen we even. Het is een kruidenierswinkeltje, in the middle of nowhere, waar echt van alles verkocht wordt. In de vriezer liggen grote stukken vlees. Worst hangt te drogen in een vitrine. T-shirts en bordjes met grappige spreuken hangen aan het plafond. En het is een restaurant. Met handen en voeten leggen we uit dat we een kopje thee willen drinken. Five roses is een begrip in Zuid-

Camdeboo National Park

Afbeelding
Tussen 7 en 9 uur kunnen we ontbijten: room service of een buffet aan het zwembad. Het is prachtig weer, we kiezen dus voor het buffet aan het zwembad. Het buffet en de tuin hebben we helemaal voor onszelf. Voordat we naar Camdeboo National Park rijden, tanken we eerst benzine. Wanneer we het tankstation oprijden, komen drie medewerkers naar onze auto. Een medewerker tankt voor ons, een andere medewerker maakt de voorruit schoon en de derde medewerker is – volgens z’n pet – de qualitymanager. Wanneer de tank vol is, verdwijnt de manager weer. Camdeboo National Park ligt om Graaff-Reinet. Het park is 19.500 hectare groot en ligt in de Karoo woestijn. In het park ligt de Nqweba Dam. De Nqweba Dam heette vroeger de Vanryneveld's Pass Dam. Het is een indrukwekkend bouwwerk dat sinds 1925 in gebruik is. De muur die het water tegenhoudt is 46 meter hoog en 357 meter lang. Het water staat laag. De dam kan wel wat regen gebruiken. Het oostelijke gedeelte is voor de wandelaars

Mountain Zebra National Park

Afbeelding
Na het ontbijt worden we naar de receptie van het Schotia Park gebracht waar onze auto staat. We laden onze bagage weer in de auto en rijden het binnenland over de N10 in. De N10 loopt van Port Elizabeth in de Oost-Kaap naar Nakop in de Noord-Kaap aan de grens met Namibië. De weg kronkelt zich door een verlaten landschap. Vanaf de vangrail kijken apen naar de passerende auto’s. Op 200 kilometer komen we door drie dorpjes: Paterson, Middleton en Cradock. Vanuit Cradock loopt een secundaire weg naar Stormbergen, waar een groot aantal rotstekeningen te bekijken zijn. Wij slaan linksaf, de R61 op. 15 kilometer verder zien we aan de linkerkant van de weg de afslag naar het Mountain Zebra National Park. Het is dan nog 15 kilometer rijden naar de ingang. Het park is niet groot, ongeveer 6.500 hectare. Het park werd in 1937 opgericht ter bescherming van de bergzebra’s. Rondom Cradock leefden toen nog maar zes zebra's. Toch lukte het in de beginjaren nog niet om meer bergzebra’s te krijge

Schotia

Afbeelding
Foto's Film De auto verbruikt veel benzine in Addo National Park. We leggen niet veel kilometers af, maar met de vele klimmetjes en de lage snelheden gaat het hard met de benzine. Addo speelt daar op in en heeft een eigen benzinestation. We gooien de benzinetank helemaal vol, zodat we na ons bezoek aan Schotiapark voldoende benzine hebben om over de N10 naar de bewoonde wereld te rijden. De benzine in Zuid-Afrika kost net iets meer dan 11 Rand per liter, nog geen 70 eurocent. Om half drie worden we verwacht in het Schotiapark. We doen nog een kort rondje Addo voordat we naar Schotia rijden. Dat rondje wordt wel heel kort. We zien een rij met auto’s staan en rijden ernaartoe. Achter de laatste auto stoppen we. Andere auto’s vertrekken, zodat we steeds een plaatsje opschuiven. Na enig speuren zien we een leeuw liggen, in de schaduw van een struik, op ongeveer 60 meter van de auto. Hij kijkt nog even naar de file van geparkeerde auto’s en legt z’n kop neer. We zi

Addo Elephant National Park

Afbeelding
Op naar de Big Five! Op 220 km rijden ligt het Addo Elephant National Park en aangrenzend de Scotia Safaris Game Farm. De komende vijf dagen gaan we op safari. We rijden op de N2 zo snel mogelijk naar de zuidelijke ingang van het Addo-park, de Mathyolweni Gate. Het park is in 1931 opgericht, om de elf olifanten die toen in het gebied verbleven, te beschermen. In het park wonen nu meer dan 600 olifanten, maar ook leeuwen, buffels, zwarte neushoorns, jackhals, gevlekte hyena's, luipaarden, hartebeesten, elands, kudu’s, duikers, grijsbokken, zebra’s, wrattenzwijnen, meerkatten, de vervetaapjes en tal van kleinere dieren, waaronder de beschermde Addo mestkever. Kortom, in het park leeft niet alleen de Big Five. Bij de ingang van het park hangt een plattegrond met daarop aangegeven waar de dieren voor het laatst gezien zijn. Bij het inrijden van het park controleert een bewaker onze kofferbak op …. wapens? Ook bij het verlaten van het park moeten we de kofferbak weer openen. We

Tsitsikamma

Afbeelding
Nadat we een was gedraaid hebben, lopen we - via de Mouth Trail (Mondwandelpad in het Afrikaans) - over korte trappen en een boardwalk - naar de Suspension Bridges. Dit zijn drie hangbruggen in het park. Anderen telden voor ons op de route naar de eerste hangbrug als op de terugweg vanaf de andere twee bruggen, 118 treden over een helling van een kleine 150 meter. We trainen wat af op onze vakantie.  Onderweg zien we verschillende groepen dassies. Een groep is druk bezig gras te eten. Ze zijn niet echt schuw en kijken ons heel boos aan. Anderen liggen lekker in het zonnetje op een paar rotsblokken of op takken in de schaduw. Op de hangbrug hebben we een mooi uitzicht over de monding van de Stormsrivier die zich een weg baant tussen de steile rotswanden. De eerste hangbrug dateert uit 1969 en is 77 meter lang en 7 meter hoog. In 1996 is de brug hersteld. Tien jaar later werd de brug - na een brand - geheel vervangen. Tegelijkertijd werden de twee andere hangbruggen gebouwd,

Robberg Nature Reserve

Afbeelding
Gisteren kregen we een mail dat onze auto zo snel als mogelijk omgeruild moest worden. Opdracht van het hoofdkantoor in Kaapstad, niemand weet de reden. We rijden weer vertrouwd Kia, wel een grotere uitvoering dan thuis. Met een witte Kia Sportage vervolgen we onze reis. Geen auto met allerlei elektrische snufjes, maar ouderwets starten met een sleutel en zelf de kofferbak openen. De bediening op het stuur is andersom. De gehele dag gaan de ruitenwissers aan als we links- of rechtsaf willen slaan. Links rijden went sneller. Op een half uurtje rijden van Knysna ligt Plettenberg Bay. Plettenberg Bay is een mondaine kustplaats met zo'n 12 kilometer lang zandstrand. Veel gepensioneerde Afrikanen wonen hier. In de baai is er goede kans op het spotten van walvissen tussen juli en november. Er komen jaarlijks zo'n 1.600 walvissen in de baai. Zo'n acht kilometer buiten het dorp ligt het Robberg Nature Reserve. Het natuurreservaat ligt op een schiereiland. De entree voor het re

Knysna Diepwalle Forest

Afbeelding
We rijden over de R339 naar het Diepwalle Forest Station. Het is slechts 25 kilometer, maar de gravelweg zorgt ervoor dat we niet hard kunnen rijden. Na drie kwartier zien we het Station. Diepwalle Forest is een tropisch regenwoud. Alleen met een permit is het toegestaan om in het regenwoud te wandelen. De permit kost 19 Rand per persoon (1,15 euro). Voor Wildcardhouders is de permit weer gratis. Voordat we aan onze wandeling beginnen, drinken we eerst nog wat in de tearoom dat ook een klein campingwinkeltje is. De voorraad staat op drie plankjes. We kunnen kiezen uit drie routes, variërend van 7 tot 9 kilometer. We pakken de rode route van 7 kilometer (Elephant Walk I), die ongeveer 3 uur wandelen is. Gele bordjes met een rode olifant op de bomen geven de route aan. De Red Elephant Walk begint met een lange afdaling. We lopen in de schaduw van de overhangende takken van de bomen. De zon komt nauwelijks op de grond. Op sommige plekken is het dan ook modderachtig of glad van h

Knysna Heads

Afbeelding
‘s Ochtends worden we verrast met een heerlijk ontbijt. Om 9 uur brengt een medewerker van het kleinschalige vakantiepark een mand met croissants, muffins, muesli, appels, beleg en vruchtensap. Het is weer prachtig weer, een heerlijke dag om de prachtige Knysna Lagoon met een kano te bezoeken. We rijden naar het centrum van Knysna en via de brug op Long Street naar Thesen Island. Op het eiland zit Water Club, waar we een tweepersoonskano huren. De huurprijs is 360 Rand voor 2 uur. We kanoën eerst door de waterstraten van Thesen Island, voordat we de lagoon opvaren. Het is nog eb, het water staat laag. Zo laag dat we moeten oppassen om niet vast te raken. De stroming, golfslag en wind wordt sterker nadat we om Thesen Island zijn. We kunnen de opening bij Knysna Heads al goed zien. Door wat dichter langs de grasvlaktes – een prachtig gebied voor allerlei vogels – te kanoën, komen we met een lichte inspanning bij Leisure Island. Vanaf daar kanoën we met de stroming mee terug

Op weg naar Knysna

Afbeelding
Het ontbijtbuffet van Aan de Oever is uitgebreid: fruitsalade, yoghurt, muesli, brood, hartig en zoet beleg en ei (roerei, gekookt of gebakken op bestelling). Als verrassing is onze auto ook nog gewassen en krijgen we in een papieren zakje twee vers gebakken muffin voor onderweg mee. De dag start regenachtig. We hebben vandaag nog een flinke autorit van 300 kilometer voor de boeg. We rijden naar Knysna (uit te spreken als Nijsna), een plaatsje bekend om haar geweldige ligging. In Knysna hebben we daarom ook drie nachten een lodge geboekt. Het eerste gedeelte van de route gaat weer over de N2. De N2 heeft over het algemeen maar één rijbaan. Af en toe zijn er inhaalplekken, maar voor de ongeduldige chauffeurs te weinig. Daar hebben de Afrikanen iets op gevonden. Het langzamere verkeer wijkt – bij achterop komend verkeer – deels uit naar de vluchtstrook. Het snellere verkeer kan dan rechts op de rijbaan inhalen. Na de inhaalactie gaan de alarmlichten als dankje kort aan. Ben maakt zic